Campari op? Het feest kan beginnen

Zij vonden de vis te duur betaald. Beleggers lieten zich niet aan tafel lokken bij Nordsee, een Duitse keten van visrestaurants. Nordsee had de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen al verlaagd en het aantal aandelen gereduceerd dat in de verkoop ging. De beursgang bleek een doodlopende straat.

Wie volgt? Beleggers gaan nu liever naar het strand of de camping, de financiële markten zijn wispelturig en de winstwaarschuwingen van de chipindustrie tot de farmacie vliegen hen om de oren.

Twee internationale beursintroducties zijn op dit moment voor Nederlandse beleggers van belang. Die van beursorganisatie Euronext (Parijs, Brussel, Amsterdam) zelf, en die van Campari, het Italiaanse drankenconcern, waarin voedings- en zuivelbedrijf Wessanen 35 procent van de aandelen heeft.

Wessanen wil zijn complete aandelenpakket verkopen en dat kan, bij het gemiddelde van de bandbreedte van de uitgiftekoers, meer dan 300 miljoen euro opleveren. Dat komt neer op zo'n 4 euro per aandeel.

Wessanen kan uitstel of afstel van de beursgang van Campari niet gebruiken. Het voedingsconcern draagt de associatie met de brokkenpiloot BolsWessanen nog steeds met zich mee. In april stuurde de MKZ-crisis de verkoop van de Nederlandse zuivelbedrijven, waaronder Leerdammer kaas, in het honderd. De Amerikaanse zuivel werd wel verkocht, voor 400 miljoen dollar, maar onlangs toch weer vertraagd door een anti-kartelonderzoek.

Twee weken geleden volgde een winstwaarschuwing: de zuivelbedrijven draaien slechter, maar in het nieuwe kernbedrijf, zoals natuurvoeding en reformproducten, loopt het prima. Doordat de opbrengst van de verkoop van de zuivel later binnenkomt, loopt ook de inkoop van eigen aandelen vertraging op. En juist die inkoop had de winst per aandeel op peil moeten houden.

Op de beurs is de koers van Wessanen weer weggezakt naar 12 euro, een teken dat beleggers hun verwachtingen over snelle actie hebben getemperd. Wessanen wil het geld van de Campari-verkoop gebruiken voor de overname van ,,gezonde'' merkartikelen, liefst in de Verenigde Staten. Is de timing goed, nu de economische groei afkalft en beleggers hun bekomst hebben van koopgrage concerns? Zie de verpulverde koers van kantoorartikelenmoloch Buhrmann, die de associaties met brokkenpiloot KNP BT wilde doen vergeten.

Wessanen kan beleggers beter verrassen met een extra hoog dividend. Boter bij de vis.