Lang lokaalbellen wordt duurder

De prijzen van lokaal telefoneren gaan omhoog, waardoor vooral het gebruik van internet duurder wordt. Dat is het gevolg van prijsaanpassingen die de toezichthouder op de telecommarkt Opta vanochtend heeft bekendgemaakt.

Vanaf 15 augustus wordt het tarief voor een lokaal telefoongesprek met 11 procent verhoogd – van 5,62 tot 6,25 cent per minuut tijdens piekuren, en van 2,05 tot 2,20 cent (7 procent hoger)in het weekend. Het begintarief, het bedrag dat in rekening wordt gebracht aan het begin van ieder telefoongesprek, wordt daarentegen verlaagd met 23 procent tot 7,71 cent in zowel piekuren, daluren als in het weekend.

Zowel KPN als Opta zegt dat de maatregelen voor de gemiddelde beller per saldo weinig gevolgen hebben voor de hoogte van de telefoonrekening. Door het verlaagde starttarief wordt een gemiddeld lokaal gesprek (korter dan vier minuten) goedkoper. In de piekuren worden lokale gesprekken van meer dan vier minuten echter duurder. Dit heeft vooral gevolgen voor het gebruik van internet, waaraan over het algemeen meer dan vier minuten wordt besteed. In de daluren wordt het hogere tarief pas na 16 minuten bereikt.

Opta wil met de prijswijzigingen de concurrentie op de lokale markt voor vaste telefonie vergroten. ,,Ze zijn noodzakelijk om mededinging mogelijk te maken'', aldus Opta-voorzitter J. Arnbak vanochtend tijdens het jaarlijkse overleg van telecombedrijven in Utrecht. KPN heeft in die markt bijna een monopoliepositie. De maatregelen hebben geen gevolgen voor gesprekken buiten de regio, naar mobiele telefoons of internationale gesprekken.

Op dit moment kopen concurrenten `belminuten' bij KPN in, maar door het lage tarief van het telecomconcern kunnen zij geen aantrekkelijke winstmarges maken op lokale telefoontjes. Het verschil tussen het tarief dat KPN aan zijn concurrenten berekent en het tarief dat consumenten uiteindelijk betalen is daarvoor te klein. Deze zogeheten prijsklem houdt concurrenten in de praktijk weg uit de lokale telefoniemarkt. De tarieven zijn in overleg met KPN nu zo gekozen, dat zij de omzet van het telecombedrijf niet aantasten.

Volgens Opta kan de prijs voor internet gelijk blijven, op voorwaarde dat internetaanbieders voor een andere bedrijfsopzet kiezen. De meeste aanbieders krijgen nu een vergoeding van KPN voor de hoeveelheid minuten die zij weten te genereren voor het telecombedrijf. Maar zij sturen zelf geen rekeningen naar klanten. Dit voor de consument `gratis internet', waarbij de klant slechts telefoontikken betaalt maar geen internetabonnement, wordt volgens Opta minder aantrekkelijk door de tariefswijzigingen en zal verdwijnen.

Concurrenten van KPN reageren positief op de maatregelen van Opta. Bedrijven als One Tel en Tele2, die gebruik maken van het netwerk van KPN, hebben het afgelopen jaar herhaaldelijk geklaagd over de prijsklem.