Bij nader, nader inzien

Hoe vaak moet je waarschuwen om de aandelenkoers rigoureus naar beneden te halen? Buhrmann doet het in drie keer. 's Werelds grootste handelaar in kantoorbenodigdheden grossiert in winstwaarschuwingen. Medio april – drie weken na een succesvolle uitgifte van nieuwe aandelen tegen 25 euro per stuk – kwam de eerste onheilsboodschap. Een maand later volgde de tweede, eergisteren de derde en de vierde is in aantocht.

De vierde voorspellen is niet moeilijk. Het concern stevent af op een fors lagere winst in 2001. Tegelijkertijd is de verwachting om de winst tussen 2000 en 2002 met 15 procent per jaar te laten groeien nog niet herroepen. Dat betekent dat het resultaat volgend jaar al snel met de helft moet toenemen, wil die meetlat gehaald worden. Inmiddels heeft Buhrmann binnen drie maanden tweederde van zijn waarde op de beurs verloren.

In de technologische hoek wint de dubbele winstwaarschuwing aan kracht in plaats van winstgroei met dubbele cijfers. Printer- en kopieerapparatenproducent Océ heeft met twee waarschuwingen zijn aandelenkoers de grond in geboord. Winstgroei werd vlakke winst, nu wordt het een winstdaling. Toolex, fabrikant van machines waarmee cd's en dvd's kunnen worden geperst, kwam in een recordtijd van nog geen zes weken tweemaal tot een nader inzicht. En ook Philips heeft zijn dreigende verlies in twee stappen naar buiten gebracht.

Newconomy, de internetinvesteringsmaatschappij onder leiding van Maurice de Hond, heeft weinig waarschuwingen nodig gehad. De maandenlange machtsstrijd in het bestuur staat garant voor een gestaag dalende waardering op het Damrak. De aandelenkoers moet inmiddels 3.650 procent stijgen wil de onderneming terug zijn op zijn introductieprijs. KPN heeft helemaal geen winstwaarschuwingen nodig. Door niets te zeggen heeft het bestuur van KPN flink meegeholpen om zijn aandelenkoers naar een dieptepunt te helpen.

Bij Hollandsche Beton Groep zitten jobstijdingen permanent in de koers verwerkt. Voor HBG is de melding van een tegenvaller de afgelopen vijf jaar `business as usual'. Maar dit jaar is het anders. De groeidoelstellingen zijn ingrijpend aangescherpt: binnen twee jaar wordt het rendement op de omzet verdubbeld. Een edelmoedige uitnodiging voor dakloze beleggers? De schichtige passanten op de beurs vertrouwen de uitgestoken hand niet meer.

Als je maar vaak genoeg hebt gewaarschuwd, gaat de koers bij goede berichten ook niet meer naar boven.