Railned: trein rijdt vaker door rood sein

Railned Spoorveiligheid bevestigt in een studie naar ongevallen en incidenten op het spoor de conclusie van de Raad voor de Transportveiligheid dat treinen de laatste jaren steeds vaker door rood rijden.

In het rapport `Spoorveiligheid, de stand van zaken' dat minister Netelenbos (Verkeer) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, staat dat ,,het aantal passages van stoptonend sein in de tweede helft van de jaren negentig behoorlijk is gestegen''. Ook het aantal incidenten neemt toe en er worden vaker defecten aan materieel vastgesteld, aldus Railned. Volgens de onderzoekers is rijden door rood voor een deel het gevolg van `doorglijden', een fenomeen dat naar hun mening nader onderzoek verdient.

Desondanks is de veiligheidsituatie niet alarmerend, zeggen de onderzoekers. De minister versterkt die conclusie in haar brief: ,,De veiligheid op het spoor is de laatste tien jaar niet toe- of afgenomen.'' Maar, voegt ze hier aan toe: ,,Analyse van de processen laat zien dat het veiligheidssysteem onder druk komt te staan.''

Begin deze week maakte de Raad voor de Transportveiligheid de uitkomsten van een onderzoek naar een aantal treinbotsingen bekend. Een oorzaak is dat machinisten vaker door rood rijden. De verkeersleiding kan lang niet altijd de automatische treinbeïnvloeding (ATB) als veiligheidsmaatregel gebruiken; die werkt niet als treinen langzamer rijden dan 40 kilometer per uur.