Nieuw spelletje: alcohol spuiten

Juist nu minister Borst het alcoholgebruik onder jongeren probeert terug te dringen, brengt de drankindustrie een pittig spuitbusje op de markt met 22 procent alcohol. `Your right to party!'

Slijterij Hartman in Vught verkoopt de spuitbusjes pas drie dagen. En ze vliegen de winkel uit. Spuitbusjes met een alcoholmix, dat is nieuw in Nederland. De sprays, onder de exotische naam Zulu 42, zijn in twee smaken verkrijgbaar. Wodka-lemon en Espresso-likeur. In flesjes van 50 ml zit, naargelang het smaakje, 18 tot 22 procent alcohol en kost ongeveer vijf gulden. ,,Eerst schuimt het, maar het wordt vloeibaar wanneer je het ergens opspuit. De kleur is doorzichtig en het ruikt naar citroen'', zegt Johan Hartman. So get up and spray for your right to party, schreeuwt de kleurige reclamefolder. Een favoriete smaak in alle leeftijdscategorieën. Zulu 42 laat elk hart sneller slaan en is een opkikker voor iedereen. De doelgroep zijn geen kinderen, verzekert de fabrikant.,,Wij richten ons op de trendy volwassenen van boven de 18 die wel eens iets nieuws willen uitproberen en uitgaan in discotheken.'' Het oorspronkelijke idee komt uit Duitsland, maar ook in Engeland en Oostenrijk zijn de spuitbusjes te koop én populair, aldus de fabrikant.

,,Ik heb de sprays nog niet gezien, maar er wel over gehoord. Als ik de spuitbusjes in de winkel zie liggen, dien ik onmiddellijk een klacht in bij Reclamecodecommissie'', zegt M. Bakker van Stichting Alcoholpreventie (STAP). ,,De spuitbusjes zetten anderen aan tot alcholgebruik. Ik zie het al voor me: jongeren die in de disco in elkaars mond proberen te spuiten'', aldus Bakker. Zij ergert zich aan fabrikanten die steeds vaker trendy drankjes op de markt brengen, zogenaamd voor volwassen maar door het ,,infantiele ritueel'' overduidelijk voor jongeren zijn bedoeld. Eerder deze week diende STAP een klacht in tegen alcoholhoudende drankjes verpakt in plastic zakjes. Ook het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering (NIGZ) is niet gelukkig met het nieuwe product. Het ministerie is vorig jaar met de drankproducenten overeen gekomen dat jongeren zo min mogelijk moeten worden uitgenodigd tot het drinken van alcohol. ,,Drankproducenten hebben dit nadrukkelijk toegezegd'', zegt W. van Dalen van NIGZ. De producenten zeggen zich te richten op jongeren vanaf 18 jaar. De fabrikant van de spuitbussen zegt zich niet voor te kunnen stellen dat jongeren onder de 18 jaar het spul gaan drinken. ,,Ze weten toch dat het verboden is?''

In het geval van de sprays is dat nog maar de vraag, zegt Van Dalen van de NIGZ. ,,Deze spuitbussen met misleidende namen zetten jonge kinderen juist aan tot het drinken van alcohol. Dat is onwenselijk. Gisteren hebben we twee flesjes naar de Tweede Kamer gestuurd. Of het drankje kan worden verboden, is nog niet duidelijk. De Code voor Alcholhoudende Dranken verwijst alleen naar namen. ,,De vorm is geen reden om drank te verbieden'', zegt Van Dalen.