Herkomst vlees vaak onbekend

Grote supermarktconcerns weten weinig over het vlees dat zij verkopen. Hoe dieren zijn behandeld, wat er in de loop van het productieproces met het vlees is gebeurd en welke weg het vlees heeft afgelegd is bij hen goeddeels onbekend. Daardoor kunnen zij niet voldoende ingrijpen bij een voedselcrisis en consumenten geen goede keuze bieden.

Dat concludeert de Consumentenbond in een onderzoek naar de herkomst van kip en varkensvlees in de supermarkten van Albert Heijn, Laurus (Konmar, Super de Boer, Edah, Nieuwe Weme), Schuitema (C1000, A&P) en de slagerijketens Keurslagers en De Groene Weg.

De supermarkten vertrouwen geheel op afspraken met de voorgaande schakel in de `vleesketen', de slachterijen en de groothandel. Alleen De Groene Weg, een bedrijf dat garandeert biologisch verantwoord vlees te verkopen, heeft zicht op de hele keten, van veehouder tot koelvitrine. De Consumentenbond pleit voor een Wet Openbaarheid van Productie en Ketens, waarmee bedrijven verplicht zouden worden de consumenten de juiste informatie te geven.

Minister Brinkhorst (Landbouw), die het onderzoek vanmorgen in ontvangst nam, zei niet verbaasd te zijn over de uitkomsten. ,,We zijn nog een eind af van een transparante keten van boer tot supermarkt.'' Aanscherping van controles en meer regelgeving is volgens Brinkhorst niet aan de orde. ,,Dan zullen ondernemers het initiatief verliezen.''

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt in een eerste reactie dat het supermarktconcern veel aandacht heeft voor de traceerbaarheid van het vlees, ,,van zaadje tot karbonaadje''. ,,Wij zijn op de goede weg.''