Documentaire festival gaat films distribueren

Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) gaat een distributietak voor grote internationale documentaires opzetten.

Als eerste titel zou Startup.Com van Chris Hegedus en Jehane Noujai in aanmerking komen. Deze documentaire won de Grote Juryprijs op het Sundance Filmfestival en wordt waarschijnlijk de openingsfilm van het veertiende IDFA, dat van 22 november tot 2 december in Amsterdam zal plaatshebben. Startup.Com laat de opkomst en ondergang van een internetbedrijf zien. Al eerder werd bekend dat het festival met ingang van dit jaar tien dagen in plaats van een week zal gaan duren. IDFA onderzoekt op dit moment de financiële haalbaarheid van het opzetten van een distributietak. Volgens een woordvoerder van het festival zou er een bedrag van ``een kleine ton'' mee gemoeid zijn en zouden de films elk ongeveer 13.000 bezoekers moeten trekken om uit de kosten te komen. Grote publieksdocumentaires als André Hazes: zij gelooft in mij en Buena Vista Social Club trokken de afgelopen jaren dergelijke bezoekersaantallen. IDFA denktdat er plaats is voor één à twee documentaires per jaar en praat zowel met de commerciële Pathé-theaters als met het gesubsidieerde circuit over uitbrengmogelijkheden.