Alitalia mag met Fransen in zee

Het Italiaanse kabinet heeft gisteravond het groene licht gegeven voor een alliantie tussen Alitalia, Air France en Delta Airlines. Details hierover worden naar verwachting begin volgende maand bekendgemaakt.

De ministers van Infrastructuur en van Productieve Activiteit hadden de afgelopen dagen hun bedenkingen uitgesproken tegen samenwerking met de Fransen. Air France is veel groter dan Alitalia. Bovendien is de Franse maatschappij een staatsbedrijf, terwijl Alitalia moet worden geprivatiseerd.

Maar minister van Economie Giulio Tremonti heeft het laatste woord. Hij steunt de koers van Francesco Mengozzi, begin dit jaar aangetreden als de hoogste baas van Alitalia. Het ministerscomité dat verantwoordelijk is voor privatisering ,,heeft positief kennisgenomen van de ontwikkelingen in de onderhandelingen over een commercieel akkoord tussen Alitalia, Air France en Delta en over toetreding van Alitalia tot de alliantie Sky Team'', zo liet Tremonti gisteravond weten in een kort communiqué.

In Sky Team zitten ook Korean Airlines en Aeromexico. Volgens berichten in de Italiaanse pers zal het commerciële akkoord vooralsnog alleen gaan over passagiersvervoer, niet over vracht.

De voorgaande centrumlinkse regering heeft onderzocht of er nog mogelijkheden waren om opnieuw met KLM te praten. Ook ministers in het huidige kabinet-Berlusconi voelden daarvoor. Omdat de deuren in Amstelveen dicht bleven, heeft Mengozzi aangestuurd op een alliantie met Air France. Hij zag geen heil in het `stand alone' model dat zijn voorganger Domenico Cempella had geïntroduceerd nadat KLM vorig jaar de alliantie met Alitalia verbrak. KLM is momenteel weer voorzichtig aan het praten met British Airways over een mogelijke fusie.

Alitalia vervoerde in 1999 ongeveer 24 miljoen passagiers, Air France anderhalf keer zoveel. De Italiaanse maatschappij verkeert in een diepe crisis. Vorig jaar bedroeg het verlies ongeveer 550 miljoen gulden.

In een eerste reactie hebben de piloten positief gereageerd. ,,We moeten zien hoe de maatschappij dit akkoord gebruikt'', zei Augusto Angioletti, voormalig voorzitter van de machtige pilotenbond Anpac en lid van de raad van bestuur.