Maat 88 wordt normaal

Fabrikanten passen de kledingmaten volgend jaar rigoureus aan. De consument is de laatste jaren langer, dikker en breder geworden, waardoor de kledingbranche een nieuw maatstelsel noodzakelijk acht. De belangrijke kledingfabrikanten en modeketens van Europa zijn vandaag bijeen in de Zweedse hoofdstad Stockholm om te beslissen over de invoering van een nieuw systeem.

Reden voor de wijziging is de snelle groei van armen, benen, borsten, buiken, tailles en heupen in de laatste tien jaar. ,,Europeanen zijn gemiddeld 1 à 1,5 millimeter per jaar langer geworden'', constateert onderzoeker Hein Daanen van TNO Technische menskunde. ,,Bovendien werden 30-plussers de laatste twee jaar een kilo zwaarder.'' Een maat grotere kleding kopen is geen alternatief, omdat ook de onderlinge verhouding tussen lichaamsdelen veranderde.

Onderzoek van TNO wijst uit dat 45 procent van de klanten ontevreden is over de pasvorm van hun kleding. Vooral damespantalons passen slecht: 60 procent van de vrouwen vindt die op sommige plaatsen te nauw of te wijd.

Steeds vaker kopen klanten niets, wijken uit naar een concurrent of gaan naar gespecialiseerde winkels voor `lange mensen' of `grote maten'. Daarom sloeg de kledingbranche drie jaar geleden alarm. Concerns als C & A, Hennes & Mauritz en VendexKBB (onder meer Vroom & Dreesmann en Bijenkorf) merkten omzetverlies. Zij gaven TNO opdracht een onderzoek in te stellen naar de afmetingen van Europeanen.

Vrijwel alle postorderbedrijven sloten zich hierbij aan, omdat zij zagen dat klanten in toenemende mate niet-passende kleding terugstuurden.

In het toekomstige systeem verdubbelt het huidige cijfer dat de maat aanduidt. Bijvoorbeeld maat 44 verandert in 88. Naast dat cijfer komen er drie aparte aanduidingen: een extra maat voor de borst, een extra maat voor de taille (bij vrouwen de heup) en een extra maat voor de lengte.