LARRY GOLDINGS

Hammondlegende Jimmy Smith bewees onlangs nog te leven door een album vol onversneden blues uit te brengen. Hij mag dan nog steeds gelden als de man die de standaard zette voor het jazzorgel, inmiddels is hij links en rechts ingehaald door een nieuwe generatie. John Medeski en Soulive's Neal Evans zijn afkomstig uit de jamband-scene, Larry Goldings komt uit een wat traditionelere hoek. Die klinkt dan ook door in zijn nieuwe album As One. Op het popliedje `Time of the season' van jaren-zeventigband The Zombies na, passen de negen composities even naadloos in de stijlconventies als de orgel-drums-gitaarsamenstelling van The Larry Goldings Trio.

De organist onderscheidt zich echter door zijn subtiele spel. Nergens laat hij zijn instrument loeien en blazen, een effectief maar makkelijk stijlmiddel, dat alleen de allergrootste organisten weten te weerstaan. Ook de basnoten die hij met zijn voeten speelt zijn niet zo zwaar als die van zijn collega's. Goldings laat zijn ragfijne melodielijntjes zweven als bladeren op een lentebriesje. Dat Goldings ook goed met pianotoetsen uit de voeten kan, blijkt uit zijn dienende doch efficiënte bijdrage aan de cd Arts and Crafts van drummer Matt Wilson. Zo beperkt hij zich in Rahsaan Roland Kirks compositie `Stompin' Grounds' tot krachtig akkoordenwerk en speelt hij in de ballad `Beija Flor' geen noot te veel. Op die manier maakt hij volop ruimte voor bandleider Wilson en trompettist Terell Stafford. Die weten helaas geen optimaal gebruik te maken van de geboden mogelijkheden en blijven veelal hangen in veilige vertolkingen van de standards. Gelukkig dringt Goldings zich af en toe naar voren om met een knappe solo een kers op de soms oudbakken taart te zetten.

The Larry Goldings Trio: As One (Palmetto, PM2068) Distr. Culture

Matt Wilson: Arts and Crafts (Palmetto, PM2069) Distr. Culture