En.nl wijst weg in oceaan van nieuws

Krantenuitgever PCM, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, heeft vandaag op internet een nieuw merk geïntroduceerd voor een nieuwssite. En.nl ging om 10.00 vanochtend live en is volgens hoofdredacteur Froukje Santing vooral een journalistieke gids. ,,Wij brengen kort het nieuws en verwijzen daarbij naar andere bronnen op internet'', zegt Santing die eerder bij NRC Handelsblad chef internetredactie en correspondent was. ,,Wij wijzen de weg in die oceaan van informatie op het web.''

Ook de krantentitels van PCM als Algemeen Dagblad en Volkskrant hebben hun eigen website met nieuws, maar volgens Santing heeft en.nl een andere functie. ,,De kranten zijn er voor de duiding van het nieuws, voor de verdieping en voor opinies. Zij zijn er niet om elke vijf minuten het laatste nieuws op hun website te zetten. En kranten verwijzen vooral naar zichzelf, naar hun eigen dossiers en archief; wij verwijzen naar de hele wereld.''

De website mikt op jonge, hoogopgeleide mensen die een paar keer per dag het laatste nieuws willen weten om mee te kunnen praten bij de ochtendvergadering of de lunch en om vijf uur willen weten of de treinen rijden en waar de files staan. De nieuwssite heeft een redactie van tien mensen en is in drie maanden in elkaar gezet. Die kunnen al terecht bij sites als omroep.nl (inclusief teletekst), nu.nl (van Ilse/VNU), sapenda of de websites van internetaanbieders. De inkomsten moeten in de toekomst komen uit advertenties – een stroom die op dit moment bij vrijwel alle websites droog ligt –, uit betaalde diensten en uit syndication, de verkoop van de eigen nieuwsstroom aan andere websites.