Brendel fris maar ook voorspelbaar

Met een vierde en laatste concert besloot pianist Alfred Brendel gisteravond in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw de viering van zijn 70ste verjaardag in de serie `Brendel Breeduit'. Niet zijn repertoire was breed, maar wel de soorten activiteiten waarin hij figureerde: van kamermuziek, liedbegeleiding en solist in pianoconcerten tot het voordragen van zijn literaire productie.

Tijdens het slotconcert werd Brendel in twee pianoconcerten van Mozart begeleid door het Scottish Chamber Orchestra onder leiding van Sir Charles Mackerras, dat de toon zette met Haydns Symfonie nr 67. Het verrassende werk kreeg een nogal gewone uitvoering, netjes gespeeld met een welluidende klank, maar zonder veel kraak of smaak, ondanks de inzet van natuurhoorns in dit op modern instrumentarium spelende orkest. De tempi waren vrijwel altijd te snel en waar het heel soms een fractie langzamer ging, was het meteen intrigerender.

Ook Mozarts pianoconcerten KV 271 en 503 kregen zo'n begeleiding. Brendel speelde zoals we van hem gewend zijn: goed, prima, technisch uitstekend, maar ook erg voorspelbaar. Al deze bijzondere muziek kreeg van deze uitzonderlijke pianist geen exceptionele vertolking. Het bleef zeer regulier, zonder dat `het' gebeurde, zonder dat de muziek het podium ontsteeg.

Zo speelde Brendel het Andantino in het geliefde `Jeunehomme'-concert KV 271, een van Mozarts vervoerendste composities, met dezelfde pianoklank als de omlijstende snelle delen. Dat gebeurde ook met het Andante in KV 503. De KV 271-opname van Murray Perahia en het English Chamber Orchestra bood in dit langzame deel ooit een poëtische vooruitblik op de romantiek, zacht en aarzelend. Brendel speelt gewoon door, fris tinkelend en rinkelend, alsof er niets aan de hand is. Wat jammer dat Brendel zich niet liet begeleiden door Frans Brüggen of Ton Koopman, die elke Mozartmaat met de grootste toewijding koesteren, zo bijzonder mogelijk presenteren, vereren als een godsgeschenk.

Concert: Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Charles Mackerras m.m.v. Alfred Brendel, piano. Gehoord: 25/6 Concertgebouw Amsterdam.