Bestaat zwarte magie, wil de rechter weten

,,Ik wil graag van u weten of zwarte magie bestaat'', vraagt de rechter. ,,Het bestaat'', zegt de getuige-deskundige. De rechter: ,,En is het aannemelijk dat magie iemand buiten bewustzijn brengt?'' De getuige: ,,Als een magiër mantra's prevelt, kan iemand buiten bewustzijn raken, als diegene erin gelooft.''

Twee getuige-deskundigen had de Haagse rechtbank gisteren opgeroepen om de werking van zwarte magie uit te leggen. Drs. A Manraj-Abdoel en drs. K. Sardjoe, werkzaam voor de stichting Surinaams Regionaal Steunpunt in Den Haag, gaven als bron van hun deskundigheid culturele studies op. Maar hun kennis van zwarte magie en de Hindoestaanse cultuur was vooral gebaseerd op ervaringen om hen heen, familie en mensen op het werk en op een opvoeding in de Surinaams-Hindoestaanse cultuur.

Voor de rechter stond een Surinaams tienermeisje dat een negentienjarige Indiase man ervan beschuldigt haar te hebben betoverd, meegevoerd en seksueel misbruikt. De officier van justitie achtte deze feiten naar aanleiding van de verklaringen voldoende bewezen en eiste één jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf.

,,Magie speelt een belangrijke rol binnen de Hindoestaanse gemeenschap in Den Haag, al zullen Hindoestanen dat niet vaak toegeven tegenover witte nuchtere westerlingen en er wordt ook misbruik van gemaakt'', zegt Manraj. Of er dan ook seksueel misbruik onder het mom van hulp kon voorkomen, vroeg de officier van justitie. Dat sloot de deskundige niet uit, ,,Een gebedsgenezer vraagt vaak veel geld of seksuele handelingen als vergoeding.''

Het meisje liep 15 maart van dit jaar alleen over straat en voelde zich opeens loom worden. Het volgende dat ze zich herinnerde was dat ze in een vreemd huis wakker werd op een matras, terwijl de verdachte zijn vingers in haar vagina had. Ze pakte snel haar spullen en is weggegaan. Later vond ze een groen steentje in haar tas. Het meisje denkt dat de man het steentje op straat in haar tas heeft gegooid en haar zo heeft betoverd. Bedwelmd en willoos moet ze vervolgens met hem mee zijn gegaan en seksueel zijn misbruikt.

De verdachte zei dat hij op het gezicht van het meisje kon lezen dat ze ongelukkig was en dat hij daarom zijn hulp had aangeboden. Bij hem thuis had zij hem dwingend verzocht haar aan te raken. Zijn eigen gevoelens heeft hij toen uitgeschakeld en toverkracht heeft hij zéker niet gebruikt.

,,Kan een jongen van 18, want zo oud was hij toen, al een magiër zijn?'' vraagt J. Singh, de advocaat van de verdachte. Dat denkt deskundige Manraj niet. Daar gaan jaren van training aan vooraf. Deskundige Sardjoe denkt dat het mogelijk is, mits iemand zich vanaf zijn tiende volledig toelegt op magie. De advocaat wijst naar de verdachte en vraagt Sardjoe of hij denkt dat deze daartoe in staat is. De rechter grijpt in. Het moet gaan om algemene toepassingen van zwarte magie, de deskundigen hoeven geen oordeel te geven over dit specifieke geval.

De verdachte is aanhanger van het Sikh-geloof en dat is tegen elke vorm van bijgeloof. De kettingen, kleedjes en stenen die hij verkoopt, noemden de deskundigen hulpmiddelen voor de beoefening van magie. Voor hem zijn het religieuze attributen. De groene steen die het meisje in haar tas vond, had zij van hem gekregen, omdat zij daarom had gevraagd.