Proces van Nike over nep-T-shirts bij Etos

Drogisterijketen Etos heeft ondanks een waarschuwing van Nike afgelopen week namaak-T-shirts van `Nike' verkocht in een speciale aanbieding. ,,Het was namaak'', zegt een woordvoerder van Nike, dat zijn Europees hoofdkantoor in Hilversum heeft. ,,Daarom hebben we Etos gevraagd om ze niet meer te verkopen, maar daar hebben ze geen gehoor aan gegeven.'' Nike eist in een kort geding, 17 juli in Amsterdam, onder meer dat Etos de consument duidelijk maakt wat die heeft gekocht.

Etos is net als Albert Heijn onderdeel van Ahold. De winkelketen houdt vol dat het alleen echte Nike-T-shirts heeft verkocht. ,,Wij zijn ervan overtuigd dat het wel degelijk shirts van Nike zijn'', zegt een woordvoerder. ,,We hebben ze gewoon op een legale manier gekocht en onze leverancier garandeert ons dat het T-shirts van Nike waren.''

Etos bood de T-shirts aan voor 25 gulden en gaf daarmee volgens advertenties een korting van bijna 25 gulden op de consumentenadviesprijs, hoewel die adviesprijs in werkelijkheid 39,95 gulden bedroeg. De actie duurde van maandag 11 juni tot en met zaterdag 16 juni. Volgens Etos zijn er ,,enige duizenden van verkocht''. Op donderdag 14 juni, na afronding van het eigen onderzoek, liet Nike aan Etos weten dat het om namaak-shirts ging.

Dat de T-shirts namaak zijn en van een ,,inferieure kwaliteit'' is volgens Nike onder meer te herkennen aan een tikfout in het label. De herkomst `Made in Grece' is verkeerd gespeld. Ook is de halsopening te smal. ,,Je krijgt het T-shirt nog wel aan, maar niet zo makkelijk meer uit'', zegt een woordvoerder van Nike.