Jongleren in een doolhof van scènes

Over het decor van de voorstelling In on it, een productie van de Canadese theatergroep Da da kamera die door het Holland Festival naar Amsterdam is gehaald, kunnen we kort zijn. Het is er niet. De grijze kale muren van Theater Bellevue omlijsten het podium waarop als enige blikvangers twee stoelen staan. Die zijn voor de acteurs Daniel MacIvor (tevens tekstschrijver en regisseur van de voorstelling) en Darren O'Donnell, die zichzelf op een verhulde manier tot onderwerp van In on it hebben gemaakt door een spel in een spel in een spel te spelen.

MacIvor en O'Donnell leggen een labyrintische weg af die zich tenslotte toch tot een cirkel sluit en eindigt waar hij begonnen is: bij het dodelijke auto-ongeluk waarop in het begin al is gezinspeeld. Op dat moment is het nog een theoretische kwestie. MacIvor is zojuist het toneel opgekomen en speculeert over toeval in het leven. Hij wordt onderbroken door het commentaar van zijn maat O'Donnell die dit geen goed begin van de show vindt. Ze besluiten een stuk te spelen over Ray, een man die van de dokter hoort dat hij stervende is.

Maar al na één scène is er opnieuw commentaar: ,,How was I as Ray?'' vraagt O'Donnell. Het is het begin van een reeks korte scènes over Ray en een steeds uitgebreidere groep mensen om hem heen, die MacIvor en O'Donnell telkens stilleggen om de karakters en de voortgang van het verhaal te bespreken, of elkaar te bekritiseren.

Ray, die uiteindelijk betrokken raakt bij het eerder genoemde auto-ongeluk, raakt gaandeweg wat op de achtergrond en de aandacht richt zich steeds meer op de twee naamloze mannen, geliefden, die moeiteloos van de ene in de andere rol stappen. Het is een ingenieuze krachtmeting, mooi verbeeld in de scène waarin ze zonder bal maar met een ondersteunende geluidsband een balspel nabootsen. Ze zijn elkaars tegenpolen en tegelijk vullen ze elkaar aan als waren ze samen één persoon.

De kern van het spel is in feite hun eigen relatie, maar de metafoor gaat, om het nog ingewikkelder te maken, verder en verwijst ook naar Daniel MacIvor en Darren O'Donnell die al deze figuren in het leven roepen. Het is een carrousel over verschillende identiteiten waarvan je op den duur draaierig wordt en het zou ondraaglijk zijn als het niet met enige (zelf)spot en humor gepaard ging. Aantrekkelijk aan de voorstelling is niet zozeer de in zichzelf verstrikte inhoud, maar de manier waarop de makers als het ware jongleren met de scènes. Ze doen dat behendig, snel en met schijnbaar gemak, allebei vaak gevangen in hun eigen lichtbundel. Het komt in In on it aan op timing, uitstekend acteerwerk en de geluidsband die regelmatig van zich laat horen, onder andere met de hit Sunshine, Lollipops and Rainbows van Leslie Gore en een aria van Donizetti, gezongen door Maria Callas.

Voorstelling: In on it. Door: Da da kamera. Gezien: 23/6 Theater Bellevue Amsterdam. Aldaar: 25 en 26/6. Inl.: (020) 5305301 of www.holndfstvl.nl.