GoldenEye

Groot waren de verwachtingen – en groot was het financiële succes – toen in 1995 GoldenEye werd uitgebracht. De film kwam na zes Bondloze jaren met een nieuwe acteur, Pierce Brosnan, als OO7. En door het einde van de Koude Oorlog was James Bond van het communistische gevaar verlost en daarmee van een van een belangrijke raisons d'etre.

Bond moest dus klaargemaakt worden voor de eenentwintigste eeuw en in die moderniseringsoperatie werd en passant de rol van de vrouwen in zijn omgeving herzien. Zo is Bonds baas, M, voor het eerst een vrouw (Judi Dench) en bovendien eentje die de held onmiddellijk de waarheid zegt. Een `vrouwonvriendelijke Neanderthaler' noemt ze hem voor ze hem op de Russische maffia afstuurt en ze verzekert hem dadelijk dat zij ongevoelig is voor zijn jongensachtige charme. Maar even later druipt het medeleven alweer van haar gezicht: `Come back alive'.

En ook bij de twee andere vrouwen in de film haalt het feminisme de finish niet. Xenia Onatopp (Famke Janssen) is een vrouw die weliswaar zonder fijngevoeligheid mannen tussen haar dijen tot moes maalt en ruchsichtlos tientallen mensen doodschiet, maar daarbij in zo'n zinnelijke extase raakt dat ze onmiddellijk verwordt tot het prototype van de vrouw die door ontembare lusten gedreven haar heil bij de duivel zoekt.

Meer vernuft zit er in Natalya Simonova, de computerprogrammeur die Bond bijstaat in zijn strijd tegen het misdaadsyndicaat dat wordt geleid door een (door Sean Bean gespeelde) doodgewaande ex-collega van Bond die voornemens is met een oud Sovjet-ruimtewapen (GoldenEye) een fatale aanval op Londen uit te voeren. Simonova zit Bond verbaal flink op de huid, verwijt hem machistisch heldendom om niets, diskwalificeert het gros van zijn activiteiten als de beslommeringen van `boys with toys' en maakt hem erop attent dat alleen zij voldoende verstand van computers heeft om het wapen onschadelijk te maken.

Dat is waar, maar uiteindelijk blijkt ook haar rol een bijrol: ondanks haar spot wil ze vooral weten of OO7 werkelijke gevoelens voor haar heeft en de beslissing in de film valt uiteindelijk na een klassiek man-tot-man-gevecht tussen Bond en zijn maffiose ex-collega, waar geen computer meer aan te pas komt.

Uiteindelijk is GoldenEye zo vooral een klassieke Bond, waarbij de fraaie achtervolgingsscène per tank door de straten van Sint-Petersburg speciale vermelding verdient.

GoldenEye (Martin Campbell, 1995, VS), SBS 6, 20.30-23.15u.