Kindervermaak als hoogste doel

Entertainment. In het gesprek met de directeur van Fox Kids Nederland, René Boogaard, valt de term meerdere malen. Want kindertelevisie moet vooral fun zijn.

Een voetbalkamp, twee maal een uitverkocht kinderconcert in Ahoy, twee goedlopende cd's, een drukbezochte en bekroonde website, en bovenal marktleider op het gebied van kindertelevisie in Nederland.

Voor veel kijkers staat Fox Kids echter ergens anders voor. Voor commercie en buitenlandse cartoons, en vooral voor de belichaming van die twee: de Japanse animatie Pokémon.

,,We hebben véél meer in huis'', zegt Réne Boogaard, directeur van Fox Kids Nederland.

Hij noemt het nieuwe paardenprogramma voor meisjes, Pony Express, en het middagmagazine HangOut waarin presentatrice Anatevka jonge gasten ontvangt. Hij somt vlot nieuwe programma's op die het komende seizoen zullen worden uitgezonden, zoals een voetbalshow voor jongens, een doe-het-zelfprogramma, een muziek-topvijf en de poppenserie Thunderbirds. Brainstormt hardop over een moderne versie van Q en Q, een hedendaagse versie van Stuif Es In, gecombineerd met Telekids ,,zoals het met Carlo en Irene was''.

Deels zijn de ideeën ontstaan uit een soort jeugdsentiment, maar ook uit de volle overtuiging dat hij en zijn 32 medewerkers weten wat er onder kinderen leeft en gaat leven. ,,We willen trendsettend zijn: cool, vet, flex. Als de kinderen op het schoolplein over onze programma's praten, dan is het goed.''

En dat doen ze dan ook. Pokémonkaartjes werden vorige zomer op de schoolpleinen massaal uitgewisseld. Twee jaar geleden deden kinderen de Power Rangers na, ook een serie van Fox Kids.

Een hoger doel dan entertainen – op televisie, op internet en op evenementen – heeft Fox Kids niet. Maar dat is volgens Boogaard ook niet nodig. ,,Het moet leuk zijn, humor hebben, aanspreken. Je zag het tijdens de evenementen in Ahoy. Dat was uniek, alleen maar gelukkige kinderen om je heen.''

De educatieve mogelijkheden van kindertelevisie laat hij liever aan de publieke omroep over. Zo heeft iedere zender zijn eigen sterke punt. ,,Educatie en entertainment hoeven elkaar ook niet te bijten'', meent Boogaard. Hij ziet zijn zender liever als een `concullega' van de publieke kinderzender Z@ppelin, waarbij Fox Kids de entertainment biedt en Z@ppelin de educatie. ,,Het is ook mooi in balans. Wanneer wij om zes uur ophouden met uitzenden, begint bij Z@ppelin het blok Sesamstraat, Klokhuis, Jeugdjournaal.'' Ook zijn eigen kinderen zappen dan naar Nederland 3.

,,We doen eigenlijk hetzelfde – televisie maken voor kinderen.'' Fox Kids moet zichzelf daar echter bij bedruipen, vooral door de verkoop van reclameblokken. Daarbij is de zender gebonden aan dezelfde strenge regels als de publieke omroepen: geen seks, alcohol, tabak. En geen onderbrekende blokken in kinderprogramma's. Boogaard enigszins verongelijkt: ,,Zij hebben een omroepbijdrage, sterbijdragen en stimuleringsfondsen.''

Over de andere zenders maakt Boogaard zich weinig zorgen. ,,Cartoon Network verdwijnt achter de decoder. HMG brengt eigenlijk weinig jeugdprogramma's meer, en KinderNet5, ik neem ze serieus, maar ben ervan overtuigd dat wij een betere weg zijn ingeslagen. Dat zie je aan ons marktaandeel.''

Volgens gegevens van Bureau Kijk- en Luisteronderzoek is Fox Kids de laatste zes maanden marktleider onder de kindertelevisiestations. Tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds kijkt 22,8 procent van de kijkers tussen de drie en twaalf jaar naar Fox Kids, 20,7 procent naar Z@ppelin, 11,5 procent naar Cartoon Network en 8,3 procent naar KinderNet 5.

Een van de redenen voor het succes van Fox Kids zou de betrokkenheid kunnen zijn die kinderen bij de zender voelen. Meer dan bij de andere omroepen hebben de kijkers invloed op de programmering. Zo kunnen kinderen via de site chatten met presentator Anatevka. In het programma It's Your Call worden programma's uitgezonden die de kijkers aanvragen. Met een soort Airmilessysteem, Brix, kunnen bezoekers van de site sparen voor spullen uit de programma`s. Het in de zomervakantie gehouden voetbalkamp, waaraan 1.200 kinderen kunnen meedoen, gaat na de vakantie door op televisie. Website, televisie en evenementen lopen bijna naadloos in elkaar over.

Ook commercieel doet Fox Kids het goed. Het moederbedrijf, Fox Kids Europe, ging twee jaar geleden naar de beurs, en boekte vorig jaar voor het eerst winst. De omzet van het bedrijf bedroeg in 2000 126 miljoen gulden, en het aantal abonnees op pakketten waarin de zender is opgenomen (Nederland is het enige Europese land waar Fox Kids gratis is te ontvangen) steeg met bijna de helft naar 23 miljoen.

De gunstige financiële situatie maakt het mogelijk nog meer Nederlandstalige, en eigen gemaakte programma's te produceren, en minder gebruik te maken van de uitgebreide Saban Library – de programmabibliotheek van Fox Worldwide waar meer dan 6.000 afleveringen van onder meer Spiderman, Tom en Jerry en andere familieseries in zitten.

Geen gewelddadige series. Want hoewel de zender nog wel eens met geweld wordt vereenzelvigd – Fox Kids zendt de vechtende Power Rangers uit – is Boogaard stellig. ,,In onze programma's zie je nooit bloed, er wordt nooit gescholden. Ok, sommige series zijn misschien aggresiever dan wat je bijvoorbeeld bij KinderNet zou zien, maar niet geweldadig.''

,,Ik vind Goede Tijden, Slechte Tijden veel schadelijker voor kinderen. Daarin wordt een wereld gecreeërd die niet realistisch is, maar het wel lijkt. Kinderen kunnen dat onderscheid nog niet maken. Zelf keek ik vroeger altijd naar Floris. Daar werden hersens met een zwaard ingeslagen, moet je nagaan. Bovendien: als alle ouders onze programma's te gewelddadig zouden vinden, dan hadden we niet het marktaandeel dat we nu hebben.''

(www.foxkids.nl)