KIND BEGRIJPT TV BETER DANKZIJ ONDERTITELING

Het kijken naar educatieve televisieprogramma's in de kleuterjaren leidt tot vaker lezen in de middelbare schooltijd, zo stelde de psychologe D.L. Linebarger (University of Kansas) vorig jaar vast in een rapport van de WBGH Educational Foundation. Nu beschrijft ze in de Journal of Educational Psychology (juni 2001) een onderzoek waaruit blijkt dat ondertiteling van tv-programma's kinderen uit groep 4 (ca. 8 jaar oud) helpt bij het zich concentreren op de centrale verhaallijn en het negeren van irrelevante informatie. Het gaat daarbij om `dovenondertiteling': beschrijving van dialogen en geluiden die je ook kunt horen, niet om de vertaling van anders onbegrijpelijke dialogen in een andere taal.

Linebarger liet in totaal 76 kinderen kijken naar clips van ca. 5 minuten uit de kinderserie Pinwheel (uit de jaren tachtig), al dan niet voorzien van de (op de leeftijdsgroep toegesneden) ondertitels. Kinderen die ondertiteling hadden gezien konden na afloop woorden uit die titels beter begrijpen en ze konden na afloop het verhaaltje van Pinwheel ook beter navertellen.

Om het onderzoek zuiver te houden werd de kinderen van te voren niets verteld over de aard van het onderzoek: bekend is dat kinderen, braaf als ze vaak zijn, heel erg goed gaan letten op ondertitels en nieuwe woorden.

Linebarger waarschuwt overigens dat de in haar onderzoek gebruikte ondertitels speciaal waren toegesneden op de leeftijd van de kinderen, iets dat bij normale televisieprogramma's niet altijd het geval is. Het is echter altijd verstandig de doventitels aan te zetten, concludeert ze.