Strategisch pretparkbouwen

Er is paniek in het park. Een van de bezoekers heeft zich misdragen. Hij heeft een stinkbommetje afgestoken. Groen en misselijk rennen de bezoekers naar buiten. Meteen daalt het saldo links boven in beeld.

Als manager moet je nu flink zijn en je best doen om de inkomsten weer te laten stijgen. De toegangsprijs verlagen en de patatjes goedkoper maken helpt meteen. De teller stijgt weer.

Themepark Inc. is een ontzettend leuk strategiespel voor liefhebbers van achtbanen. De speler is de assistent-manager van het pretpark Land van Ontdekkingen, dat wil uitbreiden. Als je begint, krijg je van je baas een klein stukje land aangewezen om te bewijzen dat je een aantrekkelijk pretpark kunt bouwen. Als het eerste doel is behaald, krijg je promotie. Je mag er een stuk land bij kopen en krijgt de middelen om een onderzoekslaboratorium te bouwen en een stel wetenschappers aan te nemen.

Het aardige van Themepark Inc., dat in de Verenigde Staten onder de naam Simcoaster is uitgebracht, is dat alles instelbaar is. Als je het zoutgehalte van de friet verhoogt, kopen de bezoekers meer drankjes. Meer vet in de hotdog betekent tevreden bezoekers en een lagere kostprijs. Een extra rondje in de achtbaan, de favoriete attractie van veel bezoekers, betekent lange rijen. Tijdelijk de toegangsprijs verlagen van 20 naar 2 dollar leidt ertoe dat het pretpark in een mum volstroomt met bezoekers die veel geld uitgeven aan attracties.

Natuurlijk zijn er ook problemen. Attracties kunnen instorten en bezoekers in opstand komen. Als het druk is dreigt het personeel vaak met stakingen, je baas vraagt steeds waarom je het meer nog niet hebt drooggelegd en zo nu en dan investeer je tienduizenden guldens in een mooie achtbaan die door niemand wordt bezocht, hoeveel paadjes je er ook naar toe aanlegt.

Het realisme in Themepark Inc. is groot. Bezoekers willen naar de wc, de wc's moeten worden schoongemaakt, het kan gaan regenen. Je baas, de president-directeur van Themepark Inc., vindt de prijs van het aandeel belangrijker dan de winst. Soms krijg je een jaarverslag met louter lovende woorden omdat de prijs van het aandeel met 3 procent is gestegen, terwijl je als manager met een negatief saldo te kampen hebt en geen geld meer hebt om het park te verbeteren.

Themepark Inc. lijkt erg op het iets oudere spel Rollercoaster Tycoon, waarvan onlangs een uitgebreide versie is verschenen met extra achtbanen en andere attracties. Er zijn wel enkele verschillen tussen de spellen. Bij Rollercoaster Tycoon ligt de nadruk meer op het bouwen van ingewikkelde attracties dan op het managen van een bedrijf. Themepark Inc. heeft ook enkele kant en klare achtbanen. Overigens ontkomt ook de speler van Themepark Inc. niet aan het bouwen van achtbanen, want de bezoekers willen steeds nieuwe attracties. De graphics in Themepark Inc. zijn mooier dan die in Rollercoaster Tycoon. Het eerste spel kent verschillende perspectieven. De speler kan voor een kikvorsperspectief kiezen, maar ook als bezoeker rondlopen in het park. Het nadeel van die mooie plaatjes is wel dat Themepark Inc. soms erg traag is. Zelfs op een snelle pc met een processor van 1,4 Gigahertz en 256 Megabyte intern geheugen duurt het opslaan van een spel

en het wisselen tussen managen

en bouwen soms wel twee minuten.

Themapark Inc. Uitgever Electronic Arts. Nederlandstalig voor Windows. Prijs 99,50 gulden.

(www.themeparkea.com)

Rollercoaster Tycoon met extra achtbanen. Uitgever Hasbro.

Nederlandstalig voor Windows. Prijs 79,95 gulden.

(gratis demoversie op www.rollercoastertycoon.com)