Zelfstandige vrouwen in corset

Zet MTV aan en de kans is groot dat Lady Marmalade wordt uitgezonden. Als MTV de clip onverhoopt niet vertoont, zap dan door naar TMF, want dan is de clip daar waarschijnlijk wel te zien. Mocht zelfs dit niet het geval zijn, ga dan door naar Music Box, want de aanvragen voor Lady Marmalade zijn zo talrijk dat dit videoclipverzoekstation het filmpje tientallen malen per etmaal uitzendt. Het succes van Lady Marmalade is ongelooflijk: nog nooit is een clip zo vaak uitgezonden.

Lady Marmalade is verbonden met de film Moulin Rouge van Baz Luhrmann, de jonge Australische regisseur die eerder opzien baarde met Romeo and Juliet. Hierin is de clip niet uniek: film- en muziekindustrie smelten steeds meer samen. Bekende popsterren maken steeds vaker nummers voor soundtracks van films. Wel bijzonder is de vorm van Lady Marmalade. Meestal bestaan video's bij nummers van filmsoundtracks uit beelden van playbackende artiesten, die zijn doorsneden met fragmenten uit de betreffende film. Zo waren in Independent Women van de meisjesgroep Destiny's Child stukjes uit de recente remake voor de bioscoop van de oude tv-serie Charlie's Angels te zien. Maar Baz Luhrmann heeft voor Lady Marmalade een geheel zelfstandige clip gemaakt, die hooguit als reclame voor Moulin Rouge kan worden beschouwd.

Vijf sterren heeft Luhrmann uitgenodigd om Lady Marmalade te zingen en te rappen: Pink, Mya, Lil' Kim, Christina Aguilera en Missy `Misdemeanor' Elliot. De eerste vier zijn slank en hebben zich gehuld in corsetten, netkousen, jarretels en andere opwindende vrouwelijke attributen. De vijfde is dik en beperkt zich, decent gekleed, tot het aankondigen van de vier anderen, die afwisselend zijn te zien in hun overdadig krullerige boudoirs en op het podium van de Moulin Rouge.

Het is de uitzinnige verkleedpartij die Lady Marmalade zo populair maakt. Luhrmann heeft zich hierbij duidelijk laten inspireren door de originele uitvoering van het nummer door Labelle uit 1975. Bijna iedereen die voor 1962 is geboren, kan zich nog de uitbundige ruimtevaartachtige pakken herinneren, waarin Patti Labelle en de twee andere leden van de groep in TopPop zongen. Ook de kleding van de vier sterren is uitzinnig, maar, anders dan die van Labelle destijds, veel meer gericht op het oproepen van geilheid. Niet altijd met succes overigens: Pink, Mya en Lil' Kim, die in eigen clips ook niet afkerig zijn van het benutten van lichamelijke kwaliteiten, zien er opwindender uit dan ooit, maar Christina Aguilera blijft een kille pop.

Maar al spelen de vier sterren met zichtbaar enthousiasme hun rol als lustobject, de boodschap van de nieuwe versie van Lady Marmalade is heel anders dan die van het origineel uit 1975. Zong Labelle nog gewoon over een hoer en een mijmerende hoerenloper, het nieuwe Lady Marmalade wordt vooral door de rap van Lil' Kim een lied van zelfstandige vrouwen. ,,We independent women, some mistake us for whores, I'm sayin, why spend mine when I can spend yours'', zegt Lil' Kim. Wat dit betreft wijkt Lady Marmelade niet af van de boodschap van arrenbie-zangeressen als die van Destiny's Child: we zien er wel opwindend uit, maar wij bepalen wat er hier gebeurt.

(www.clubmoulinrouge.com)