De schone schijn van sport

Al eens goed naar beneden gekeken de laatste tijd? Naar al die voeten die voorbij stappen in een willekeurige winkelstraat en waarvan meer dan de helft in sportschoenen gestoken is. Toevallig ook gekeken naar de persoon erbij? Het zijn allang niet meer de pubers die veren op hun Nike Air Trainers, maar ook opa's, vaders, advocaten en kantoormuizen. Het rebelse van vroeger is er voorgoed van af, sportschoenen zijn net als jeans van iedereen.

Het gaat nog verder. Deed je twintig jaar geleden nog seizoenen lang met je gympies, afgetrapte, enkelhoge Converse waren het summum, nu kun je om de paar maanden een vernieuwde versie van je favoriete Nike, Adidas, Reebok of Puma kopen. De techniek staat niet stil, of beter gezegd: de designafdeling. Want elke nieuwe schoen ziet er nog futuristischer uit dan zijn voorganger. Zoals organisch gevormde zolen met tientallen nopjes en stekeltjes, die eruit zien als de huid van een of ander buitenaards wezen. Of de vorm van veel nieuwe schoenen met de in elkaar overlopende kleuren en metallic details, die iets weg heeft van een ruimteschip. Maar sportschoenen zijn vooral mode, big business en onder de jeugd een hot issue en dat is ook of vooral de reden waarom de modellen zo snel wisselen. Zoveel echt nieuws is er namelijk niet te melden, hoogstens betere schokbestendige zolen (o.a. de Nikeshox), want de meest hippe sneakers zijn oude modellen in nieuwe kleuren.

Adidas heeft hele schappen vol met classics (van de Country tot de Gazelle) en ook Puma lanceert met succes gouwe ouwe. En dit zijn dan nog de opnieuw uitgebrachte modellen, echte sneakerfreaks gaan op zoek naar de originele modellen van succesnummers uit de jaren tachtig en daarvoor. Op een site als www.crookedtongues.com worden regelmatig Old Skool-sportschoenen te koop aangeboden, opgedoken uit vergeten voorraden. En wie graag wat over de geschiedenis van vooral Amerikaanse merken wil weten en de persoonlijke bevindingen van sneakerfreak Charlie Perrin, moet eens www.sneakers.pair.com bezoeken. Hij weet echt alles van sportschoenen en heeft zo'n beetje elk model zelf uitvoerig getest. Zijn favoriete topdrie bestaat uit de Adidas Country, de Converse All Star 2000 en de Converse All Star Jewel Leather.

De opleving van de klassiekers past bij het huidige modebeeld. De jaren tachtig, die de mode nu dunnetjes overdoet, waren wel de tijd van fitness, Fame en de eerste sportschoenen op straat als dagelijks schoeisel. De witte Reebok Freestyle, een lichtgewicht sportschoen, gaf in 1983 de aftrap voor een ware fitnessboom en straattrend en wordt nu opnieuw actueel. Bovendien zijn we in deze tijd van onbeperkte keuze en snelle veranderingen geneigd onze toevlucht te zoeken tot merken die zich al bewezen hebben in kwaliteit en stijl. Dat maakt de keus immers lekker simpel.

Ook de jaren vijftig drukken hun stempel op de (sport)schoenmode, met name de oude modellen golf- en bowlingschoenen zijn favoriete inspiratiebronnen. Het Nederlandse Mag introduceert dit seizoen de Mag Sport Mo. Een sportschoen met een eenvoudige belijning, perforaties en zigzagstrepen aan de zijkant. Ieder model heeft een dunne zool met een noppenprofiel, afgekeken van de golfschoen. De kleuren zijn opvallend: wit, diep donkerbruin en lichtblauw en er zijn ook kleurcombinaties van wit met felgroene, rode of gouden strepen. Of neem Mexx, die ook bowlingmodellen (enkelhoog en laag) in de collectie heeft in suède of leer

Al die modemerken die pseudo-sportschoenen op de markt brengen, vinden de mensen achter Puma maar niets. Ze hebben geen verstand van comfort en functionaliteit, stelt het van origine Duitse merk. En dus heeft Puma maar zelf een modecollectie gemaakt, getiteld Platinum. Deze Sport Couture Footwear zoals het een beetje verwaand op de site van Puma wordt genoemd (www.puma.com) is een collectie waarvan elk seizoen maar een paar stuks worden geproduceerd, die slechts in een paar grote steden te koop zijn gedurende een bepaalde tijd. Een mooie schoen uit deze collectie is de Nuala, een suède instapper in natuurlijke kleurcombinaties.

Maar echt gewaagd en trendy ziet de Platinum-collectie er niet uit. Voor de modieuze toets hadden ze beter een echte mode-ontwerper kunnen raadplegen. Zoals Adidas heeft gedaan. Het merk nodigde onder andere een aantal jonge ontwerpers uit, waaronder de Nederlandse Saskia van Drimmelen, om een serie opvallende sneakers te ontwerpen. Maar het ging ook een samenwerking aan met de Japanse ontwerper Yamamoto, die prompt zijn hele wintercollectie baseerde op sportkleding, opdat het mooi met elkaar combineert. Hij heeft vier verschillende schoenen ontworpen in de gebruikelijke Yamamoto-materialen: de enkelhoge Boxing Boot is van netstof en nepsuède met een zijden tong, de Tenet-schoen is gemaakt van stretch Lycra met kimonoprint en een zool met parelmoereffect, de Scarlar is van flanel en de Mangostin is een combinatie van netstof met zijde en satijnen details. Eind van de zomer zijn de schoenen te koop in de winkels van Yamamoto. Over prijzen is nog niets bekend.

Je kunt het stylen ook aan de consument overlaten. Nike en Polaroid introduceerden onlangs een schoen, de Nike Runamok Pic, waar bovenop de voet een transparant insteekhoesje is genaaid waar je foto's of andere bijzondere objecten in kunt bewaren. Bij de prijs van de schoen zit een cameraatje inbegrepen, de Polaroid i-Zone Instant Camera. De schoen is er in drie kleurcombinaties, blauw/rood, grijs/citroengeel en wit/pruimrood. De schoen is alleen in Amerika te koop bij Niketown en Foot Locker. De prijs ligt rond de 130 gulden.