TOMATENSALADE

Het schijnt dat erg veel mensen moeite hebben met het eten van 200 gram groente per dag. Om in je eentje 200 gram sla te eten, is nog wel een opgave maar 200 gram witlof, bleekselderij, courgettes, aubergines of een andere stevige groente is niet uitzonderlijk veel als de groente eenmaal gaar is. Wie moeite heeft met zijn dagelijkse portie blad- of andere groente, moet bedenken dat 2 rijpe trostomaten al zomaar 200 gram wegen. En wat is er nu makkelijker om te bereiden en lekkerder om te eten dan een tomatensalade.

Bereiding: Maak eerst de dressing. Halveer het ei overlangs, wip de dooier eruit en druk het kruim door een theezeefje. Hak het wit fijn en houd het bij de hand. Roer het dooierkruim in een kommetje samen met mosterd tot een glad papje en voeg dan citroensap en zout en peper naar wens toe. Roer er dan druppelsgewijs een eetlepel olijfolie door tot het mengsel bindt. Roer er dan theelepelsgewijs de resterende olie door op dezelfde wijze als dat bij het maken van mayonaise wordt gedaan: ieder scheutje olie moet volledig opgenomen zijn alvorens het volgende toe te voegen. Roer er tot slot de slagroom door zodat een romige en soepelgebonden dressing ontstaat. Snijd de tomaten in plakjes en schik ze dakpansgewijs op de borden. Strooi de stukjes eiwit over de tomaten en lepel de dressing over de salade. Bestrooi de tomatensalade tot slot met de fijngesneden stengelui. In de plaats van stengelui kan ook fijngeknipte bieslook worden gebruikt. Serveer de salade direct en geef er wat Turks brood of stokbrood bij.