MISSY ELLIOT

Rap heeft als nadeel dat het vaak zo saai is. Veel hiphopnummers beginnen met een goede groove, die je de oren doet spitsen, maar als het gerap eenmaal is begonnen, volgt niet meer dan minutenlang monotoon geouwehoer.

De Amerikaanse rapster Missy `Misdemeanor' Elliot heeft een oplossing gevonden voor dit probleem: ze heeft de rap tot een minimum beperkt. Ook op haar derde cd, ...So Addictive, staan veel superieure, door gastvocalisten gezongen arrenbie-nummers. En als er dan per se moet worden gerapt, dan laat ze dit vaak graag over aan Busta Rhymes en anderen, zodat ook dan de verveling nauwelijks kans krijgt om toe te slaan. Daar komt nog bij dat ook de muzikale ondergrond van de raps en zang altijd bestaat uit al dan niet samen met producent Timbaland vervaardige elektronische constructies, die zo ingenieus en merkwaardig springerig zijn, dat ze zich ver verheffen boven die van de doorsnee arrenbie en hiphop.

...So Addictive is het logische vervolg op Supa Dupa Fly en Da Real World. Missy Elliot heeft zich muzikaal verder verbreed en is eclectischer dan ooit. Niet alleen arrenbie, funk en hiphop beheerst ze volkomen, maar ook kan ze, getuige `Old School Joint', uitmuntende seventies-disco maken. En in haar huidige hitsingle `Get Ur Freak On' zijn op knappe wijze Indiase invloeden te horen.

Aan het einde van ...So Addictive laat Missy Elliot horen waar haar muziek uiteindelijk vandaan komt. De toegift, die enige tijd na afloop van de cd hoorbaar wordt, is een fantastisch gospelnummer, waarin na al het onverbloemde gerap en gezang over liefde en seks, eer wordt betoond aan `the one and only Jesus Christ'.

Missy `Misdemeanor' Elliot: ...So Addictive (WEA 7559-62639-2)