Forse persberichten

Jammer van het fors dalende Gucci aan de Amsterdamse beurs. Ik herinner me het Gucci van de jaren tachtig, toen in Amerika de eerste Gucci-Cadillac uitreed, een kunstzinnig ingerichte vierkantige Rolls-Royce-achtige auto die het qua levensduur niet langer volhield dan de veranderlijke smaak van de eigenaars. Gucci was het favoriete merk van first lady Nancy Reagan die voor haar belangrijke werk modieuze hoeden, tasjes en kleren van bekende ontwerpers `leende'. Haar hele côterie design-dames van onbestemde leeftijd kocht bij Gucci. De Italiaanse naam was ineens overal, op tv, op de society-pagina's van de Amerikaanse kranten in Hollywood. Rond 1982, het begin van een lange, wereldwijde economische boom die nu fors verpietert. In Amerika kopen ze geen Gucci meer, meldt RTLZ. Laat staan aandelen. De forse wereldwijde implosie is voor Nederlandse media tevens een fors startsein voor fors economisch nieuws, als fors infuus voor het aan bloedarmoede lijdende bedrijfsleven in wat RTLZ ,,het jaar van de winstwaarschuwingen'' noemde.

Voor de enkele Nederlanders die nog niet sparen maar aandelen kopen, brengt RTLZ de hele dag economisch nieuws op RTL5. Zo wil RTL zijn forse voorsprong op het Journaal in economisch nieuws uitbuiten. Items van het gisteren herhaalde programma: softwarebedrijf Oracle heeft een forse meevaller, vier kleine, succesvolle bedrijven trakteren mogelijke aandeelhouders op een heuse koffietafel met witte servetjes, en de opkomst van de oppasmoeder. Wall Street maar dan de Efteling-versie. Overdag leest Nico Steenbergen in donker pak, hoornen bril en licht knarsende stem het nieuws voor, altijd weer hetzelfde met wat nieuwe koersjes erbij en zo nu en dan een vraagje aan een Amsterdamse correspondent. Hij is geen looiige journalist maar een forse master of the universe aan de beurs voor SCE securities. Aan de Oudezijds Voorburgwal rapporteerde hij met steil achterover gekamd haar, wit overhemd, witte das en donker streepjespak. Tussen de regels door geeft hij zo nu en dan een adviesje. Niet verkopen, die Gucci, want er is perspectief. Op de achtergrond de gracht waaraan het voormalige Amsterdamse stadhuis, omgebouwd tot hotel The Grand met binnenplaats voor lange limousines. Fors symbolisch.

Economisch nieuws is saaie televisie. De beelden hebben geen informatieve meerwaarde. Forse beeldpersberichten van pratende hoofden, flitsende beeldschermen op de achtergrond, de beurshal, productiehallen en volle perszalen waar fors in het pak gestoken directieleden aan tafels iets aankondigen. Wessanen bestaat uit kaasrekken, KLM uit stijgende en landende vliegtuigen en KPN is manoeuvrerende groene bestelauto's op een bedrijfsparkeerplaats, scheef opgenomen voor de afwisseling. Wat moet je anders? Dan is Gucci nog fors af met die mannequins van dochterbedrijf Yves Saint Laurent. De forse koersveranderingen komen in letters. Analisten moeten in fors jargon diepte aan het nieuws geven – ,,belegger moet het van bedrijf tot bedrijf bekijken'' – maar dat zou net zo goed op de radio of in de krant kunnen, omdat er zo weinig te zien is. Business Radio kan in de lease-auto worden aangehoord, de krant of een nieuwsdienst op internet kan elk moment worden geraadpleegd. Voor de tv moet tijd worden ingeruimd en de kijker moet fors wachten op het tijdstip van uitzending. Het eindoverzicht begint op het forse tijdstip van 12 uur 's nachts voor de paar slapeloze aandelenkopers. 's Morgens vanaf zes uur opnieuw tot 's avonds zes.

Zo'n economisch nieuwsprogramma leent zich voor snel-internet. De kijker hoeft niet te wachten tot het nieuws aan de beurt komt maar klikt de items aan die hij wil lezen, eventueel geïllustreerd met forse economische uitspraken of opmerkelijke gebeurtenissen. Waarom geen algemeen RTL-nieuwsstation waar de kijker elk uur wordt bijgepraat met een beurskwartiertje? Elk nieuwsfeit heeft forse economische gevolgen, niet alleen voor aandeelhouders.