Sabena wil weer injectie kapitaal

Luchtvaartmaatschappij Sabena heeft voor de tweede keer dit jaar nieuw kapitaal nodig om te overleven. De Belgische staat vraagt medeaandeelhouder Swissair Group ook geld op tafel te leggen, ondanks de eigen financiële problemen. Er zijn ook kostenbesparingen nodig.

Sabena-topman Christoph Müller presenteerde gisteren aan de raad van commissarissen, met vertegenwoordigers van de beide grootaandeelhouders, een nieuw businessplan. Dit is alleen uitvoerbaar indien de Belgische staat (50,5 procent) en Swissair Group (49,5 procent) bijna 500 miljoen euro (1,1 miljard gulden) fourneren. Op 26 juni bij de volgende vergadering moet er duidelijkheid zijn.

Volgens het plan moet Sabena in 2005 quitte spelen. Vorig jaar leed Sabena (zo'n 12.000 werknemers) nog een nettoverlies van 325 miljoen euro. Müller sprak gisteren met vakbonden en ondernemingsraad, maar gaf nog geen details prijs. Wel maakte hij duidelijk dat Sabena alleen in afgeslankte vorm verder kan. Zo zou Sabena met minder en kleinere vliegtuigen gaan vliegen en veel langeafstandsvluchten afstoten. De bestelling van vijftien Airbussen zal worden geannuleerd. Afdelingen als Technics, Cargo en Catering worden mogelijk afgestoten. Het is onduidelijk hoeveel banen verdwijnen.

Grootste onzekerheid is of het zwaar verlieslijdende Swissair Group een nieuwe kapitaalinjectie wil doen en of daarvoor wel middelen zijn. De laatste maanden maakten de Zwitsers duidelijk liever van Sabena af te willen. Onlangs verbrak Swissair Group de banden met de Franse dochtermaatschappijen AOM en Air Liberté, waarvoor intussen surseance is aangevraagd. Minister Rik Daems (Overheidsbedrijven) gaat nog deze week met Swissair Group praten. Hij wil de Zwitsers houden aan de vorig jaar gemaakte contractuele afspraak dat zij hun aandeel in Sabena eind dit jaar tot 85 procent zouden uitbreiden. Maar mogelijk neemt Swissair Group de schadevergoeding bij contractbreuk voor lief.

In februari kreeg Sabena in het kader van het saneringsplan `Blue Sky' al een kapitaalinjectie van 250 miljoen euro, waarvan Swissair Group 150 miljoen en de Belgische staat de rest voor zijn rekening nam. De vakbonden namen besparingen op personeelskosten voor hun rekening. Minister Daems zei gisteren dat hij zich aan Europese mededingingsregels over staatssteun moet houden. Maar hij liet in een tv-interview doorschemeren opnieuw geld op tafel te willen leggen, ook als Swissair Group niet meedoet. Als belangrijke voorwaarde noemde hij ,,uitzicht'' op rentabiliteit. ,,Als dat uitzicht er is, zal ik al het mogelijke doen het bedrijf een kans te geven.''