KLM wil alsnog een fusie met BA

Luchtvaartmaatschappij KLM wil opnieuw trachten een fusie aan te gaan met British Airways (BA), mits de Britten de samenwerking met hun Amerikaanse partner American Airlines opzeggen.

Dit zegt bestuursvoorzitter L. van Wijk van KLM in een vraaggesprek met deze krant. Mocht een fusie met BA niet lukken dan is Air France de tweede optie. Het is de eerste keer sinds de mislukte besprekingen vorig jaar, dat KLM toegeeft opnieuw met de Britten in gesprek te zijn. ,,British Airways zegt dat wij de ideale partner voor hen zijn. Dan moeten ze ook met concrete voorstellen komen'', aldus Van Wijk. De Amerikaanse partner van de Britten vormt een obstakel voor samenwerking met KLM, dat zelf met Northwest Airlines al jaren een partner in de Verenigde Staten heeft.

Ook wil BA volgens de KLM-topman na een mogelijke fusie nog te veel zeggenschap over zijn bedrijf hebben. Volgens de bestuursvoorzitter is dat niet mogelijk om politieke redenen. Om de landingsrechten te behouden moet KLM een meerderheid aan eigen commissarissen en bestuurders behouden. ,,Als BA via Schiphol wil vliegen, is het logisch dat wij daar wat over te vertellen hebben.''

De tweede optie voor een partner voor KLM in Europa is Air France. Maar Van Wijk zegt dat deze combinatie minder goedis dan die met BA, omdat de overlap in de netwerken van beide bedrijven groter is. Dat is ongunstig.

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft voor KLM voorlopig afgedaan. Financieel staat het Italiaanse bedrijf er slecht voor en de nieuwe topman heeft te kennen gegeven luchthaven Malpensa niet als hub (verkeersknooppunt) in gebruik te willen nemen. Die luchthaven was een van de redenen waarom KLM in 1999 de samenwerking met de Italianen aanging. ,,Die situatie kan nog jaren duren. Op dit moment zeggen we dus nee.''

KLM doet al twaalf jaar pogingen een Europese partner te vinden. Het is inmiddels de vierde keer dat KLM en BA met elkaar om de tafel zitten. Van Wijk onderstreept overigens dat er ,,geen officiële onderhandelingen plaatshebben''. Van Wijk is positief over de toekomst van zijn bedrijf. Het eerste kwartaal van KLM's gebroken boekjaar (april, mei en juni) zal lager uitpakken dan vorig jaar, voorspelt hij. Het tweede redelijk, ,,waar het om gaat is de winter''.

VRAAGGESPREK KLM-TOPMAN: pagina 15