Bladeren

EuroBusiness

Hij weet niets van geld. Hij houdt niet van boekhouden. Hij is ook is niet geïnteresseerd in economie en bedrijfskunde. En zelfs in zijn eigen vak van modeontwerper is hij niet gediplomeerd. En toch, schrijft EuroBusiness, heeft de 55-jarige Werner Baldessarini het modeconcern Hugo Boss in drie jaar veranderd van een zieltogende onderneming in een kerngezond bedrijf. Vorig jaar 22 procent meer winst, dit jaar waarschijnlijk 32 procent. Het geheim? Gemak, eenvoud en gevoel voor wat goed is: `Want als de kwaliteit goed is dan zijn de kwantiteiten van de jaarrekening ook goed'. Baldessarini rekent af met zijn voorganger Joachim Vogt, een voormalige McKinsey-consultant: `Mode is geen kwestie van cijfers maar van emotie, van soul.' Zijn emotie is op de beurs goud waard. Vorig jaar verdubbelde de koerswaarde van Hugo Boss tot 360 D-mark.

BusinessWeek

Voetbal is veranderd van een spelletje voor amateurs in een geldmachine. En omdat het trappen van een balletje big business is geworden moet het ook zo gerund worden. Zullen de amateurs van de Federation of International Football Associations, FIFA, het spel ooit nog eens serieus nemen, vraagt BusinessWeek zich af. Het wordt hoog tijd dat de bonzen met hun blauwe blazers en gevoel voor politiek plaats maken voor mensen met talent en managementervaring. Bij het WK van 1998 ging het nog om 75 miljard dollar aan tv-rechten, volgend jaar is er 720 miljard dollar mee gemoeid. Het blad meent dat FIFA-president Joseph Blatter te nauwe banden onderhoudt met de International Sports Marketing and Merchandising Group, ISMM, dat de tv-rechten voor het WK 2002 en WK 2006 verwierf.

Bij dit bedrijf, dat een maand geleden faillissement aanvroeg, is een

bedrag van vijftig miljoen dollar zoek.

Börse on Line

De komende maanden zal een groot farmacie- of voedingsconcern een bod uitbrengen op het Nederlandse Numico, voorspelt Börse on Line. De babyvoeding is een smakelijk hapje voor bijvoorbeeld Nestlé, terwijl Amerikaanse bedrijven als Novartis wel pap lusten van Numico's vitaminepreparaten. Het blad doet zelf in aandelen en doet daar verslag van in de rubriek `Modeldepot'. Het blad heeft de aandelen Metro vervangen door 100 aandelen Numico.

Wirtschaftswoche

Voor koffiedikkijkers als Alvin Toffler is het allemaal zo klaar als een klontje. Wirtschaftswoche laat hem aan het woord in het omslagverhaal, waarin het beschrijft welke dotcom-bedrijven de teloorgang van hun branche hebben overleefd, en hoe. Toffler, die zich er op beroemt dat hij gebeurtenissen als de val van de Sovjet-Unie en de ontdekking van kloontechnologie heeft voorspeld, werd in de jaren zeventig beroemd met `The Future Shock'. Daarin beschreef hij het onvermogen van politiek en maatschappij om zich aan te passen aan snelle technologische veranderingen. Ondanks de ondergang van de dotcom-branche gelooft hij heilig dat de informatietechnologie de derde Industriële Revolutie is. En bij een omwenteling horen nu eenmaal onvoorziene turbulenties en tegenslagen. En de beurs? Die laat alleen maar zien wat `de mensen denken van het denken van andere mensen'. Zou dat niet ook van toepassing zijn op het werk van Toffler?

The Economist

Het station van de Deutsche Bahn in Kiel is geen reclame voor treinreizen. Maar de treinen die er komen en gaan zijn een lust voor het oog en een zalfje voor de ziel. Want ze zijn comfortabel en komen op de tijd. The Economist bezingt de lof van de privatisering van het spoorverkeer in Duitsland. Particuliere ondernemingen als Nord-Ostsee Bahn hebben sinds 1995 een aandeel van 15 procent in het treinverkeer afgesnoept van Deutsche Bahn. De nieuwe ondernemingen liggen voortdurend overhoop met de grote boze broer, omdat DB-dochter Netz de boel saboteert met slecht onderhoud van de sporen waarop de concurrentie rijdt. De Duitse minister van Verkeer, Kurt Bodewig, wil DB Netz zelfstandig maken. Hoewel het blad een uitgesproken voorstander is van privatisering, betwijfelt het of verzelfstandiging wel zo'n goed idee is, gezien de beroerde ervaringen met het Britse Railtrack.

L'Intelligent Jeune Afrique

The Economist mag dan niet aan struisvogelpolitiek doen, de struisvogelfokkers in het Zuid-Afrikaanse Klein Karoo doen niets anders en niets liever. En dat willen ze graag zo houden, want ze zijn met hun 400.000 reuzenloopvogels, verspreid over 300 fokkerijen, mondiaal marktleider. Zeventig procent van alle struisvogelproducten komt uit Klein Karoo. De markt verslindt de loopvogels met huid en haar. Het zijn overigens niet hun veren waarmee de Zuid-Afrikaanse struisvogels pronken, maar hun vlees. Dat heeft vorig jaar bijna 30 miljoen euro opgeleverd. Het zijn vooral de Duitsers die de runderbiefstuk en de varkenshaas hebben

vervangen door de struisvogelschnitzel.