NS-treinen bij vertrek niet veilig

Treinen van de Nederlandse Spoorwegen zijn bij het vertrek niet veilig. Deuren van veel treinstellen gaan niet automatisch open als iemand er tussen zit en vertreksignalen van de conducteur zijn voor machinist en reizigers niet altijd duidelijk.

Al jaren is bij de Nederlandse Spoorwegen bekend dat de vertrekprocedure op verschillende punten te wensen overlaat. Tot op heden heeft de NS daar bijzonder weinig mee gedaan.

Dat concludeert het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in spoorwegbeveiliging. Het deed onderzoek in opdracht van een 23-jarige vrouw uit Santpoort die een grote schadevergoeding claimt bij de NS. Zij raakte in 1998 haar benen kwijt doordat een trein vertrok, terwijl zij klem zat tussen de deuren ervan. NS heeft schuld erkend, maar de vrouw neemt geen genoegen met de aangeboden schadevergoeding van 300.000 gulden.

Naar aanleiding van dit ongeluk onderzocht Qualimax de vertrekprocedures van de treinen. Het concludeerde dat de NS faalde op tal van punten. Uit interne stukken van de spoorwegen die het bureau bestudeerde bleek dat verschillende problemen al jaren bekend waren, aldus directeur C. Spaans van Qualimax. Zo zou de NS al sinds 1991 weten dat de deuren niet voorzien zijn van een zogenoemde inklembeveiliging. Deuren gaan niet automatisch open als er iets of iemand tussen zit. Een trein kan bovendien vertrekken zonder dat alle deuren gesloten zijn.

Door de diverse typen treinen hebben machinist en conducteur te maken met verschillende sluitsystemen en vertrekprocedures. Dit werkt verwarrend, aldus de rapporteurs. Dit euvel zou in 1994 al gesignaleerd zijn.

De NS erkent dat nog niet alle treindeuren voorzien zijn van een inklembeveiliging. Volgens een woordvoerder wordt hier sinds 1980 aan gewerkt en is op het moment ongeveer de helft van de treinen voorzien van zo'n systeem. In 2005 verwacht hij dat dit geldt voor driekwart van de treinen.

Ook werkt de NS al jaren aan een meer uniforme vertrekprocedure die moet gelden voor alle verschillende treintypen. De woordvoerder betwijfelt of de verschillende vertrekprocedures verwarrend werken en vindt de conclusie uit het rapport dat het vertrek van treinen niet veilig verloopt te ver gaan.

De NS-zegsman ziet wel ruimte voor verbetering en daar wordt dan ook aan gewerkt. Hij wijst erop dat de huidige procedures wel voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen, aldus de woordvoerder.