Kilo's bekering

Big Diet is een marketing-droom die uitkwam. Een slimme manier om geld te verdienen. De meest geslaagde poging om een gespecialiseerde groep consumenten in het leven te roepen, de Big Diet Community die toekijkt, via de telefoon stemt en via de chatbox bespreekt hoe twaalf collega-dikkerds in een Zuid-Limburgs kasteel tientallen kilo's probeerden te verliezen. Een commercieel bekeringsverhaal.

Niet alleen psychologen, diëtisten, koks, persoonlijke trainers brengen verlossing maar ook merken als Danone en Nutricia via tv-reclame en met uitvoeriger uitleg via internet. Als je die gebruikt, word je zo slank als het supermodel dat gisteren tijdens de reclame in haar witte badpak na gebruik van het romige Vitalinea met een prachtige boog het water in sprong.

Geen van de dikkerds van Big Diet is zo ver afgevallen als zij, hoewel de winnaar, Gerrit van der Does, bij de slotuitzending van afgelopen zaterdag bijna 800.000 verdiende, de waarde in goud van de 35 kilo die hij afviel. De dames waren na al hun ijver nog steeds fors. Met gewichten van in de 80 kilo moeten ze ook verder kunnen leven, maar al die uitgemergelde reclamebarbie's laten zien dat het niet genoeg is. Een aansporing tot jojoën en altijd dieetproducten te blijven gebruiken. Een markt tot de dood het lijf wegneemt en daar maakte een slanke veertigplusdame van Dela uitvaartverzekering reclame voor. Zouden ze bij Dela de berekening hebben gemaakt van de levensverwachting van dikkerds?

De bekeringsindustrie werkt alleen dankzij grote hoeveelheden zondaars en dat worden er alleen maar meer volgens de statistieken. De dieetmarkt groeit. Dikkerds die eeuwig af willen vallen zijn een interessantere en specifiekere doelgroep dan jongeren van uiteenlopende smaak, cultuur en pluimage. Er zit meer financieel perspectief in Big Diet dan in Big Brother en het was geen verrassing dat presentator Robert ten Brink zaterdagavond een volgend seizoen van dieetmartelingen kon aankondigen. De kranten en tv-gidsen staan vol advertenties om de zittende klasse aan de buikrollers of aan de calorie-arme versnaperingen of drankjes te krijgen.

De formule van Big Diet moet in het buitenland verkocht kunnen worden. Iedere marketingorganisatie zoekt naar een dergelijke goudader. Hoe zijn Endemol en de Nederlandse commerciële infomercial-industrie zo inventief geworden? Dat is een proefschrift waard. Kostenbewustzijn, de kleinschaligheid van de vele Nederlandse netten, aanpassingsvermogen en internationale vakkennis moeten een grote rol spelen in het succes.

De kijkcijfers voor zo'n community-programma hoeven niet overweldigend te zijn als de doelgroep maar zuiver is. Mij zei het programma niets. Elke dag opnieuw die oefeningen, die psychologische probleempjes, die banale ruzietjes, de vele omhelzingen, het geknuffel, dat samen afzweren van vet eten, de felicitaties; het ging mij gauw vervelen.

Een groter net dan SBS6 in een groter land dan Nederland zou wekelijkse selecties moeten maken. Deelnemer Eric gaf het voorbeeld aan andere deelnemers aan reality programma's. Hij probeerde op te vallen door in het begin met onmogelijk gedrag naam te maken. Die slechte naam, ,,moet ik dan middenin zien om te buigen. Dus de pr zit wel goed'', zei hij.

Het is geen ideaal dieetprogramma omdat de deelnemers niet in hun gewone omstandigheden thuis zitten. Dieet is verandering van levensgewoonten en dat kan niet in een kasteel met camera's, zwembad en gymzaal. Van de twaalf mededingers waren er zaterdagavond zes overgebleven. Daarvan vielen nog vier af en over de laatste twee mocht het publiek stemmen. De andere zes hadden onderweg te weinig gewicht verloren om in de race te blijven. Met veel gejank en liefkozingen moesten ze vertrekken. Toch waren ze op één na verder afgevallen. Kennelijk werkte de sociale druk. En nu begint de test van het leven zelf.