Hollander adviseert Thai over export van bloemen

De producten van Thaise bedrijven deugen. Ondernemers die overwegen te exporteren naar Nederland kwamen bij elkaar in noord Thailand. Marketing is het probleem. ,,Folders over uw producten helpen bij de verkoop.''

Directeur Charles Schwietert van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Thailand wil er geen enkel misverstand over laten bestaan: alleen de allerbeste en meest uitzonderlijke producten komen Nederland binnen. ,,Exporteer vooral geen tomaten en bloemen naar Nederland'', zegt hij tot een gehoor van Thaise ondernemers waarvan enkelen dat juist wel van plan waren. ,,Kom met hele speciale producten – ik noem de mango. En denk eraan: geen gewone kwaliteit, maar super kwaliteit, anders moet u er niet aan beginnen.''

Thaise bedrijven in de agrarische en `food'-sector die overwegen naar Europa te exporteren kregen vorige week een stoomcursus `Nederland' van de oud-staatssecretaris. ,,Wij zijn een raar volk en we hebben overal maling aan. Na tienen is er pornografie op de televisie. Om zes uur stipt staat de warme maaltijd op tafel en om kwart over zes is die weer op. Een voedselcultuur zoals de Thaise hebben we niet. Het betreden van de Nederlandse markt is heel moeilijk – soms krijg je met bijna-maffia te maken – en wie er onvoorbereid aan begint, kan het vergeten.''

Zo direct worden Thai zelden aangesproken. Maar de Thaise Pavena Pascha kan het wel waarderen, hoewel zij een product naar Nederland wil exporteren waar niemand volgens Schwietert daar op zit te wachten: bloemen. ,,Tropische bloemen'' preciseert Pascha. ,,Ik verbouw ook de beste paprika van Thailand, maar ik denk niet dat ik daarmee veel kans maak in Nederland.'' Zodra vrachtvliegtuigen rechtstreeks van Chiang Mai, de miljoenenstad in het uiterste noorden van Thailand, naar Nederland gaan vliegen, komt het moment voor Pascha om haar Thaise bloemenexport een kans te geven. ,,Tenzij de economie van Nederland omlaag gaat'', denkt ze hardop, ,,want dan kopen mensen minder luxe producten zoals tropische bloemen. Toch?''

Met de agrarische producten die het noorden van Thailand te bieden heeft, is niets mis, verzekert directeur Somchai Sirisujui met de hand op het hart. ,,We zijn daar zelfs leidend in. Maar de prijs is laag, dus moeten we waarde toevoegen aan de producten. Van marketing weten we echter helemaal niets. Dat moeten we snel leren, want door globalisering en het wegvallen van allerlei handelsbarrières zullen we dienen te concurreren met de beste bedrijven ter wereld.''

Als het om voedsel gaat ontvangt Thailand alleen al uit Nederland 100.000 am-bassadeurs per jaar. Deze toeristen maken kennis met de Thaise keuken. ,,Daar moeten we van profiteren'', zegt Somchai wat bedroefd, want hij weet niet hoe. Weliswaar stimuleert de Thaise overheid de vestiging van Thaise restaurants in het buitenland, maar zonder marketingkennis profiteert niemand daar volgens Somchai van.

Nederland is van de lidstaten van de Europese Unie de grootste investeerder in Thailand. En er is nog plaats genoeg voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Thailand staat wel voor een probleem dat het zowel minder aantrekkelijk maakt om er te investeren als de export bemoeilijkt. Het land is niet meer het lage-lonenland dat ruim tien jaar geleden aan een Aziatisch succesverhaal begon. Toen waren buurlanden nog ontoegankelijk, nu bieden ze met China voorop veel goedkopere arbeid aan.

Hogere lonen hebben ook agrarische producten duurder gemaakt. De Thai willen die hogere prijs waarmaken en vinden dat het tijd is voor de volgende stap: mar-keting en distributie. Een enorme stap, als de lessen van Nederlanders een maatstaf zijn. Zij gingen gisteren met de Thai terug naar de basis. ,,Ik ga u uitleggen hoe u geld kunt verdienen met software waarmee u geld kunt tellen'', waren de woorden waarmee Pieter Hamas van Exact Software zich presenteerde. ,,Folders over uw bedrijf en uw producten helpen bij de verkoop ervan'', was de les van Marketing en Exportconsultant Peter Brans. ,,Bouw aan een relatie: zorg dat het eerste contact niet meteen een contract is.''

Wie zijn agrarische producten wilt bewaren, zo tipte directeur Henk Timmer van Grasso de wild schrijvende Thai, doet er goed aan deze te koelen en ook gekoeld te vervoeren. Bijvoorbeeld in koelsystemen van Grasso. ,,Uw product vers hou-den met ons product, yes'', zei Timmer. Een verpakking is meer dan een doos, leerde exportmanager van verse producten Waiyawth Nitsapakulthorn: ,,U kunt de doos ook als een marketinginstrument gebruiken, door de doos te bedrukken. Zo maakt u uw product bovendien nog eens aantrekkelijk.'' En, voegde directeur Suwat Asavathongkul van versvervoerder P&O Nedlloyd hier nog aan toe: ,,Stapel die dozen dan niet te hoog in onze koelcontainers.''