Alliantie KLM en Malaysian

Luchtvaartmaatschappij KLM en Malaysian Airline System (MAS) breiden hun bestaande samenwerking de komende jaren gefaseerd uit tot een volledige alliantie. Dat hebben Leo van Wijk, president-directeur van KLM, en Mohamad Nor Mohamad Yusof, directeur van Malaysian, afgelopen weekeinde in een overeenkomst vastgelegd.

De samenwerking met het Maleisische staatsbedrijf moet uiteindelijk leiden tot een volledige joint venture, vergelijkbaar met de relatie tussen KLM en de Amerikaanse partner Northwest Airlines. KLM en MAS bundelen daarbij hun marketing-, verkoop- en distributie-activiteiten en breiden het aantal gemeenschappelijke vluchten sterk uit. De maatschappijen overwegen gezamenlijke promoties en een gezamenlijk prijsbeleid. Een uiteindelijke fusie sluiten beide partijen uit.

KLM hoopt door de verregaande samenwerking met MAS de Aziatische en Australische markt, waar MAS sterk vertegenwoordigd is, beter te kunnen bedienen. De thuisbasis van MAS, het hypermoderne vliegveld Kuala Lumpur International Airport (KLIA), zou daarbij dienst kunnen doen als Aziatisch knooppunt. De twee maatschappijen werken op dit moment al samen op vluchten tussen Amsterdam en Kuala Lumpur en op vluchten vanaf deze steden naar Scandinavië, Australië en Nieuw-Zeeland. De kosten en opbrengsten van deze zogenoemde `codeshare'-vluchten worden gedeeld.

De samenwerking met MAS past in de lange-termijnstrategie van KLM dat een partner op alle belangrijke continenten wil. Al in 1989 verbond KLM om dezelfde reden Northwest Airlines aan zich. In Europa is KLM al jaren op zoek naar een geschikte partner. Diverse gesprekken met Europese partners – British Airways, Alitalia – liepen tot nu toe op niets uit.

MAS meldde vorig maand over het boekjaar 2000-2001 een verlies van 342 miljoen dollar, circa 873 miljoen gulden. Naar eigen zeggen is de vliegmaatschappij de grootste luchtvervoerder van passagiers van Zuidoost Azië. Per jaar brengt Malaysian Airlines circa twaalf miljoen mensen naar meer dan honderd bestemmingen. Of KLM een aandeel in Malaysian Airline System gaat nemen is niet duidelijk. De beurskoers van het staatsbedrijf is de afgelopen jaren sterk gedaald. Het afgelopen jaar daalde de prijs van het aandeel MAS met 24,5 procent.