Problemen voor een oude etherpiraat

`Ik ben er stil van...', is de reactie van voormalig Veronica-directeur Unico Glorie op het afketsen van de beoogde samenwerking van zijn oude vereniging met het mediaconcern SBS. En bij die verzuchting laat hij het. Ook het bestuur van Veronica heeft geen behoefte aan commentaar. Via de website laat men weten `te blijven streven naar een toekomst waarbij radio en/of televisie centraal staan' en `dat alternatieve scenario's de komende tijd worden onderzocht en uitgewerkt'. Maar hoe het ooit weer goed moet komen met Veronica, is vooralsnog onzeker.

Het leek een moedige stap, toen voorzitter J.P. van der Reijden in mei vorig jaar de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) vaarwel zei. Moedig vooral omdat hij daarmee van Veronica een vereniging zonder televisie maakte. Nodig was de stap volgens hem zeker, want de samenwerking in HMG met de andere aandeelhouder, het Luxemburgse CLT, was onmogelijk geworden. Veronica vond dat het voor HMG het geld verdiende dat de anderen aan dure programma's verspilden. Luisteren wilde CLT niet en daarom kwam na vijf jaar een einde aan de samenwerking.

In de boedelscheiding – Veronica kreeg naar verluidt 100 miljoen voor haar aandeel in HMG – werd overeengekomen dat de vereniging vanaf september 2001 weer televisie onder de eigen naam mocht maken. HMG zou vóór die tijd de bestaande zender omdopen. Dat laatste is inmiddels gebeurd. Veronica heet sinds april `Yorin'. Inhoudelijk veranderde er weinig.

De vereniging zat intussen niet stil. Oud-directeur Unico Glorie en anderen onderzochten hoe internet ingezet kon worden. Glorie is net als ex-Veronica Adam Curry verbonden aan het bedrijf Jamby dat grote mogelijkheden ziet voor interactieve televisie via breedband. Veronica behield na de scheiding het onderdeel Veronica Digitaal dat enkele goedbezochte websites onderhoudt. De radiozender Veronica – het huidige Yorin FM – bleef achter bij HMG, inclusief de landelijke FM-frequenties. Veronica hoopt op de komende veiling een nieuwe frequentie te bemachtigen. Wel behield men het kleine kabelstation Kink FM. Verder bezit de vereniging een grafisch bedrijf. In totaal zijn er zo'n 200 mensen in dienst. Iedereen met verstand van programmamaken bleef echter achter bij HMG of vond elders werk. Zo is bij het ooit als Veronicaprogramma begonnen BNN een forse kern van oud-Veronicamensen te vinden.

Nu de samenwerking met SBS (SBS6, Net5 en V8) is mislukt, bestaat Veronica's kern uit het fors winstgevende omroepblad met 1,2 miljoen abonnees die zich allemaal lid van de vereniging mogen noemen. Maar zelfs daar heerst onzekerheid. Zo lang het gebruik van omroepgegevens niet vrij is – de rechtszaken daarover slepen zich voort – mogen alleen omroepen zulke bladen maken. En Veronica is dat niet meer.

Er is dus weinig over van de in 1959 geboren etherpiraat. Zonder de ondersteuning van het massamedium van een televisiekanaal dreigt Veronica zijn bestaansrecht te verliezen en daarom was de samenwerking met SBS een uitgelezen kans. Sinds november sprak men over de gezamenlijke invulling van Fox8, maar in mei was er nog steeds geen overeenstemming, zodat SBS maar alleen begon onder de naam V8 (dat deed al een beetje aan Veronica denken, vond SBS-directeur F. van Westerloo).

Het bleef de bedoeling dat Veronica in september zou aanschuiven met programma's en de naam. ,,Maar de noodzaak werd steeds minder'', zegt SBS-woordvoerder Edger Hamer nu. ,,V8 doet het uitstekend op eigen kracht. Het is zelf een krachtige en frisse naam geworden.'' Met voornamelijk films en Amerikaanse series werd in een maand tijd een marktaandeel van 5 procent veroverd. In de doelgroep van jonge mannelijke kijkers is het bereik zelfs 8,2 procent.

Na lang onderhandelen leek voorzitter Van der Reijden dit weekend zijn gewaagde afscheid van HMG met een joint venture met SBS te bekronen. In Londen bereikte hij overeenstemming over de samenwerking in V8. Maar zijn ledenraad ging dinsdag niet akkoord. Volgens Hamer was de waarde van de naam Veronica het voornaamste breekpunt. De leden dachten aan enkele tientallen miljoenen. SBS aan een veel lager bedrag.

Zo is de 41 jaar oude vereniging na een half jaar praten geen stap dichterbij een oplossing.

Het maakt Maarten van Dijk, voormalig Veronica en thans hoofdredacteur televisie bij BNN, een beetje somber. ,,De mensen begrijpen er niks meer van sinds Veronica Yorin ging heten. Het is voorbij. Maar het echte Veronica is vijf jaar geleden al overleden. Er is niks snels, jongs of brutaals meer aan. Het Veronica van Count Down, Miami Vice en Tour of Duty is verdwenen sinds de omroep commercieel ging. Ook het gevoel is weg. De doelgroep weet niet eens meer waar Veronica voor stond.''

Nu V8 is afgevallen lijkt de kans op televisie verkeken. Over TMF is onderhandeld met het mediaconcern Wegener maar die verkocht de landelijke jongerenmuziekzender onlangs aan MTV. Sindsdien is er volgens MTV-directeur René Witzel geen contact meer geweest. Hij kan zich de belangstelling van Veronica wel voor stellen, ,,maar wij zijn niet in hen geïnteresseerd. Wat zou Veronica kunnen toevoegen? Een zak geld? Sinds onze overname door MTV hebben we zelf geld genoeg.''

Een jaar geleden dacht Van der Reijden nog luchtig over toegang tot de kabel. ,,Als ik morgen een goed programma breng, kan ik overmorgen op de zender'', zei hij tegen deze krant. Maar als je geen landelijke zender kan overnemen rest een lange en onzekere weg langs de talloze gemeentelijke programmaraden die toestemming moeten geven. Een alternatief zou verspreiding in een `pluspakket' zijn, daarover beslissen kabelmaatschappijen zelf, maar het aantal abonnees is klein.

Terug naar het publieke bestel, waar Veronica in 1975 redding vond toen radiopiraterij verboden werd? Ook daar was Van der Reijden destijds kort over: ,,Geen sprake van!'' BNN-hoofdredacteur Maarten van Dijk denkt ook niet dat het zou lukken. ,,Dan moeten ze volgens de mediawet iets aan het bestel toevoegen. En ik vraag me af wat dat zou zijn. Wij hebben destijds het gat dat Veronica achterliet gevuld.'' Ook in samenwerking ziet hij niets. ,,BNN is als merk intussen een heel stuk duidelijker dan Veronica. We zijn trots op ons BNN-stempel en dat van Veronica hebben we niet nodig.''

Maar zelfs als Veronica een plaatsje op de kabel vindt, wat zou het moeten uitzenden? Alles bleef achter bij HMG. De rechten op buitenlands materiaal zijn verdeeld tussen Publieken, HMG en SBS. Nieuw Nederlands materiaal vergt ontwikkeltijd.

Zeker is dat Van der Reijden het zelf niet meer zal meemaken bij de vereniging. Eerder dit jaar kondigde hij al aan per 1 september te vertrekken.

Maar ondanks alles weet de website van Veronica nog de bekende opgewonden-blije toon te treffen. Veronica komt naar je toe deze zooomer! als het `Veronica Talent Scout Team' het land in trekt. ,,De scouts zullen talent werven voor het `nieuwe' Veronica en informeren over de huidige en toekomstige situatie.''

En de webpagina over Veronica TV blijft optimistisch: ,,Opens soon!''