Dienstregeling succes

Maandag kopten sommige kranten nog routineus `Chaos op het spoor', maar dat was fout. De nieuwe dienstregeling van de NS is een succes. Op zondag viel slechts twee procent van de treinen uit en op maandag nog minder, ondanks een onrijding en enkele zelfmoorden op de rails. Dagelijks laat de NS vijfduizend treinen. Onder `een trein' verstaat de NS de complete reis van Maastricht naar Haarlem, de reis terug is de tweede trein. Een `uitvallende trein' is meestal slechts een deel van zo'n reis. De vertraagde trein naar Haarlem reist niet door naar Haarlem, maar keert in Amsterdam al terug naar Maastricht. Die tussentijdse aanpassingen zijn gemakkelijker geworden in het nieuwe rooster. Machinist en conducteurs blijven bij elkaar in teams. Vóór tien juni splitsten ze op en reisden ze door naar andere uithoeken van het land zodat de verkeersleiding hen niet meer kon vinden. De machinist die in de ene trein stilstond, kon niet overstappen op zijn volgende trein, zodat die bleef staan. Vertragingen verspreidden zich als olievlekken over het land.

Woensdag en donderdag toch `chaos op het spoor' na een botsing van twee treinen voor het station van Utrecht. Het nieuwe dienstrooster houdt rekening met veel panne onder weg en dat is maar goed ook.