Thuis, gezellig op de bank

Financiële consumenten kunnen zich in hun handen blijven wrijven. De Rabobank gooit de beuk erin. De coöperatieve bank wil achter de dijken in al haar activiteiten marktleider blijven en waar zij dat niet is, wil zij het worden. Deze peptalk, die voorzitter Smits gisteren op de ledenvergadering ten beste gaf, zal zich vanzelf vertalen in nieuwe prijsaanbiedingen.

Op de markt voor woninghypotheken, waar de Rabobank vorig jaar is gaan stunten om haar marktaandeel te verhogen, is zij succesvol geweest. Drie procentpunt marktaandeel erbij, naar een niveau van 25 procent. Op de spaarmarkt en in kredieten aan het midden- en kleinbedrijf is de bank al de grootste met marktaandelen die rond de 40 procent schommelen.

Begint de Rabo-strategie de concurrenten te bijten en de reorganisaties en het banenverlies in de Nederlandse bankwereld te versnellen? ABN Amro zag zijn bedrijfsresultaat voor belastingen in zijn Nederlandse spaar- en kredietbedrijf in het eerste kwartaal halveren. Bij Fortis gebeurde hetzelfde. Gezien de lagere winstgroei die Smits dit jaar in het vooruitzicht stelt, is duidelijk dat het extra volume bij de Rabobank geen extra nettowinst oplevert.

Smits ambities klinken wat overmoedig, maar passen wel in een traditie. Voormalig voorzitter Wijffels mocht de marktaandelen van een procent of 40 in sommige segmenten graag als Rabo's ,,natuurlijk marktaandeel'' prijzen.

Een andere traditie houdt Smits eveneens in ere: praten over de patstelling rondom de Europese of mondiale krachtenbundeling. Maar resultaten, ho maar. De twee grootste dochters, verzekeraar Interpolis en vermogensbeheerder Robeco, hebben de beste kans op eigen succesvolle Europese expansie, zeker nu de Rabo als enig aandeelhouder de zaken beter kan sturen.

Smits maakt bij de Rabo van de nood een deugd door financiële instellingen met een beursnotering niet uit te sluiten als partners. Frankrijk en Duitsland, twee van de grootste handelspartners van Nederland, zijn cruciaal. De krachtenbundeling met de Duitse coöperatieve DG Bank is mislukt, de Franse coöperatie Credit Agricole gaat aandelen uitgeven, maar blijft, nu de ban op beursgenoteerde banken is opgeheven, een optie.

De Rabo sluit zich niet op binnen Nederland, zei Smits gisteren. Een open deur. De Rabo-klanten gaan zelf de grens over, de bank volgt. Het buitenlands stratego hoeft niet per se. Nederlands kampioen marktaandeel worden is ook een mooie opdracht.