Racen als totaalervaring

Al bijna een jaar worden we lekker gemaakt met berichten uit Japan dat Gran Turismo 3 het eerste PlayStation 2-spel gaat worden dat nou eindelijk eens laat zien waar Sony's nieuwe machine toe in staat is. Vrijwel fotorealistische beelden, met name in de herhalingen met hun extra hoge beeldresolutie en talloze camerastandpunten. Een zo natuurgetrouw gedrag van je wagen dat je vergeet dat je met een controller in je handen op de bank voor de tv zit. Waarlijk intelligent gedrag van de computertegenstanders. Honderdvijftig verschillende auto's van veertig bekende merken uit Japan, de Verenigde Staten en Europa. En meer instelmogelijkheden dan een analoge synthesizer van eind jaren zestig.

Een jaar lang is de releasedatum van het spel vooruitgeschoven. Want hoe langer de technici van Polyphony Digital aan het spel sleutelden, hoe beter ze doorkregen wat je met de hardware van de PlayStation 2 kan doen en hoe verder ze het spel konden perfectioneren. Maar op 28 april is het in Japan dan toch op de markt gekomen. En met sensationele resultaten: in de eerste twee dagen werd het spel 720.000 keer verkocht, na een week overschreden de verkoopcijfers de miljoen! Want Gran Turismo 3 laat de concurrentie inderdaad ver achter zich – zelfs het spectaculaire Ridge Racer V.

Jaren lang hebben videospelontwikkelaars geworsteld met het geloofwaardig weergeven van stofwolken, rook, warme lucht boven het asfalt, gefilterd zonlicht – zaken waar je in het dagelijks leven niet bij stilstaat maar die in een videospel zelden realistisch overkomen. Juist in een racespel zijn die elementen onontbeerlijk voor een geloofwaardige ervaring, en het is Gran Turismo 3 dat de grenzen op dit gebied verlegt. Rij op het rallycircuit te dicht achter één van je medecoureurs en je ziet geen hand voor ogen meer door uiterst realistisch ogende stofwolken. En boven hete circuits vervormt de warme, bewegende lucht alles wat je ziet. Met Gran Turismo 3 is racen een totaalervaring geworden. Temeer daar ook de omgevingen realistischer zijn geworden: bossen zijn nu echt bossen, inclusief schuin door het bladerdek vallend zonlicht, in plaats van rijen platte plaatjes van identieke bomen.

Conform de werkelijkheid kent Gran Turismo 3 een Beginner League, een Amateur League, een Professional League, Rally Events en Endurance Races. Daartoe biedt het spel niet minder dan zesendertig circuits, die onderling sterk verschillen en onder uiteenlopende weersomstandigheden bereden moeten worden. En voordat je aan een bepaalde race kunt meedoen moet je het juiste rijbewijs halen! In de Arcade Mode gaat het om plankgas doordouwen. In de Simulation Mode moet je daarnaast eindeloos aan je wagen sleutelen om tot topprestaties te komen. In de Time Trial kun je tegen je eigen ghost car rijden en zo je rondetijd telkens verbeteren.

Meer dan in enig ander racespel hebben de wagens een voelbare massa en een herkenbaar rijgedrag, mede door de inventieve manier waarop trillingen via de Dual Shock controller voelbaar worden gemaakt. Omdat de PlayStation 2 over zoveel geluidskanalen beschikt, hoor je zowel het geluid van de motor als van de banden. Niet alleen van je eigen wagen, maar ook van de andere coureurs binnen gehoorsafstand – iets dat voorheen door technische beperkingen nauwelijks gerealiseerd kon worden.

Via een horizontaal of vertikaal gesplitst scherm kun je met zijn tweeën tegen elkaar rijden. Maar misschien wel de allermooiste optie is om met een half dozijn PlayStation 2's en televisies met zijn zessen tegen elkaar te rijden. Daarbij ziet ieder op het scherm de omgeving van zijn eigen wagen, net als in de speelhal.

De Nederlandse release van Gran Turismo 3 is op 20 juli. Bovenstaande bespreking is gebaseerd op het spelen van de Amerikaanse versie.