CPNB breidt uit en besteedt NS-miljoenen

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) gaat fors uitbreiden. Het aantal voltijdbanen stijgt van twaalf naar twintig. De afgelopen jaren is het aantal activiteiten van de CPNB steeds verder gegroeid. Dit jaar organiseerde de stichting naast de boekenweek, de kinderboekenweek en de maand van het spannende boek, een vierde `leesbevorderingscampagne': de weken van het reisboek.

,,We waren al aan het nadenken over uitbreiding,'' meldt CPNB-directeur Henk Kraima. Daarbij kwam vorige maand het nieuws dat de CPNB de boekpromotie in bibliotheken gaat verzorgen. De Vereniging van Openbare Bibliotheken (NBLC) trad toe tot de CPNB, die tot dan toe bestond uit de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb).

,,De belangrijkste ontwikkeling in tijden,'' vindt Kraima die samenwerking. ,,De bibliotheken werden gekenmerkt door een opstelling van hoogidealisme. Dat ze nu in zee willen met de commerciële uitgevers en boekverkopers is een geweldige ontwikkeling, waar een stille revolutie aan vooraf is gegaan.''

Er is nog een reden waarom de CPNB de komende tijd behoefte heeft aan meer personeel. In maart dit jaar sloot de stichting een sponsorovereenkomst met de Nederlandse Spoorwegen, waardoor de CPNB tot 2005 jaarlijks een miljoen gulden van NS krijgt.

Diezelfde NS sponsort overigens meer dan alleen de collectieve boekpromotor CPNB. Afgelopen week vond voor de tweede keer de `Rainbow Nederlandse Spoorwegen publieksactie' plaats. Treinreizigers die een Rainbowpocket lazen, en die werden ontdekt, maakten kans op een prijs van duizend gulden. In Zwolle werd een treinreiziger betrapt met Vliegen zonder vleugels van Tiziano Terzani, en op het traject Den Helder-Amsterdam bleek iemand de bundel Vrouwen op reis te lezen.

Kraima vindt het niet erg dat NS `vreemdgaat' met individuele uitgevers. ,,De NS is op allerlei manieren bezig met boeken, en dat is alleen maar goed. Hoe meer aandacht voor boeken, hoe beter.''