Renault overvleugeld door Nissan

Men zegt dat je nooit te slank kan zijn en dat je nooit te veel rendement uit een investering kunt halen. Maar de investering die de Franse autoproducent Renault twee jaar geleden in zijn Japanse branchegenoot Nissan heeft gedaan, is wellicht de uitzondering die de regel bevestigt.

Nadat Renault zijn kostenbesparingskampioen Carlos Ghosn bij Nissan aan het roer had gezet, is dat bedrijf het zo goed gaat doen dat het Franse moederconcern er nu door overvleugeld wordt. Als het ooit tot een fusie komt – wat het meest voor de hand ligt – zal het Renault moeite kosten om het als een samengaan van gelijke af te schilderen.

Toen Renault in 1999 37 procent van de noodlijdende Japanse autoproducent overnam, was de marktwaarde van beide bedrijven ongeveer gelijk. Nu is Nissan meer dan tweemaal zoveel waard als Renault. Het belang van Renault in het Japanse concern vertegenwoordigt 90 procent van zijn beurswaarde. Als het belang van 20 procent in Volvo daarbij opgeteld wordt, blijft van de marktwaarde van het kernbedrijf (Renault zelf dus) helemaal niets meer over.

Als Renault een gewone, op de aandeelhouders gerichte onderneming was geweest, zou er niets aan de hand zijn. Het bedrijf zou teleurgesteld zijn over de moeizame situatie op de thuismarkt, maar zich verheugen in het succes van zijn Japanse filiaal. Maar Renault, dat voor 45 procent eigendom is van de Franse staat, beziet de zaken op een andere manier. Het vooruitzicht om in Nissan op te gaan, is een slag voor de Gallische trots. Dit betekent dat het heel moeilijk zal zijn voor Renault en Nissan om te fuseren. Slimme financiers zullen ongetwijfeld met ideeën komen om dat toch voor elkaar te krijgen, misschien door een tweeledige beursnotering naar het voorbeeld van Royal Dutch/Shell. Maar uiteindelijk zijn dat slechts noodoplossingen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.