`Philips praat met Chinees Changhong over alliantie'

Philips praat met het Chinese elektronicaconcern Changhong Electric over samenwerking. Een eventuele alliantie met Changhong zou van belang kunnen zijn voor Philips' mobiele telefoontak, een verliesgevende divisie waarvoor het bedrijf op korte termijn een oplossing zoekt.

Een woordvoerder van Philips China heeft gisteren tegenover het persbureau Bloomberg bevestigd dat Philips met Changhong in gesprek is. ,,We hebben nog geen overeenstemming bereikt over een fusie of de verkoop van een belang.'' Volgens een woordvoerder van Changhong is ,,nog niet gesproken'' over de verkoop van een belang.

Een woordvoerder van Philips in Eindhoven meldt dat Philips besprekingen met Changhong over samenwerking op het terrein van televisies vorig jaar zonder resultaat heeft afgebroken. Van lopende besprekingen op het terrein van de mobiele telefonie zegt Philips niet te weten.

Philips zoekt al geruime tijd een oplossing voor zijn mobiele-telefoondivisie. Op dit moment verwacht het bedrijf voor eind juni nadere mededelingen te doen over een reorganisatie en eventuele verkoop of sluiting van het bedrijf. De problemen op de markt voor mobiele telefoons werden eergisteren nog eens benadrukt door een winstwaarschuwing van marktleider Nokia.

Philips Consumer Communications exploiteert onder meer een mobiele-telefoonfabriek die het elektronicaconcern heeft staan in Shenzen, nabij Hongkong. Op het terrein van de conventionele consumentenelektronica heeft Changhong een sterke marktpositie, maar het bedrijf ontplooit nog nauwelijks telecomactiviteiten. In het jaarverslag over het jaar 2000 meldt Changhong dat het in joint ventures telecomapparatuur wil gaan maken om de afhankelijkheid van de televisieproductie te reduceren.

Op dit moment vertegenwoordigt de productie van televisies 93 procent van de omzet van Changhong. Philips is een toeleverancier van het bedrijf. Volgens het persbureau Bloomberg assembleert Changhong 22 procent van de Chinese televisies. In april van dit jaar heeft het bedrijf forse prijsverlagingen doorgevoerd om van grote voorraden af te komen.

Bij Philips Consumer Communications werken zesduizend mensen. Bijna de helft van het personeel van het bedrijf werkt in het Franse Le Mans.