JONGERENBLADEN: HITKRANT

Zoals muziekstijlen opkwamen en verdwenen, kwamen en gingen de titels in de markt van de muziekbladen. Inmiddels lijdt het muziekblad pur sang, met louter aandacht voor artiesten, hun muziek en hun teksten, een kwijnend bestaan. Er zijn gespecialiseerde bladen als Oor en Aloha, maar dat is meer voor `oudere jongeren'. Van de reeks bladen waarin het wel en wee van de hitparades wordt gevolgd, reïncarneerde alleen het kleine Top 10. De Telegraaf-uitgave Hitkrant, die bestaat sinds 1975 en een betaalde oplage heeft van 70 duizend exemplaren, stopte steeds meer algemene informatie tussen de sterren en concurreert daardoor nu vooral met Break Out! van de VNU.

De doelgroep van de wekelijks verschijnende Hitkrant bestaat uit meisjes (60 procent) en jongens (40 procent) van 11 tot 18 jaar. Naast informatie over en foto's van favoriete popsterren, sporters en soapacteurs biedt Hitkrant de lezers hulp bij vragen van relationele, seksuele en medische aard. Deze week behandelt Helpdesk-raadsvrouw Ankie Fitters ondermeer vragen over hoe een vervelende vriend te `dumpen', jongens te pareren die geen condoom willen gebruiken en te reageren op verliefdheid op twee jongens. ,,Wij worden gezien als expert en vertrouwenspersoon', zegt Hitkrant-hoofdredacteur Lex Stolk. ,,Als we fouten maken, verliezen we onze status en geloofwaardigheid.'

Hitkrant schuwt de `zwaardere onderwerpen' niet en besteedde ruim aandacht aan zinloos geweld en de nieuwjaarsbrand in Volendam. Stolk: ,,Jongeren voelen zich daar sterk bij betrokken, dus moet je daar iets mee doen.' Zowel blad als website zijn continu in ontwikkeling. ,,Er zijn aan de lopende band aanpassingen', zegt Stolk, ,,om blad en site weer frisser te krijgen, de formule aan te scherpen. Internet is heel belangrijk voor ons, want daar organiseren we chatsessies met artiesten en previews van videoclips. Je moet alert blijven, want zodra je verslapt, merk je dat in de oplage. Wil je bij blijven, dan moet je de taal van nu spreken en de kleur en smaak van nu kennen.'

(Montage Wim Lintsen)