Hilversum wil tunnel onder hei

Het stadsbestuur van Hilversum wil een drie kilometer lange tunnel laten aanleggen onder de hei om het mediapark bereikbaar te houden en de verkeersdruk in en om het centrum van Hilversum te verminderen.

Veel medewerkers van de mediabedrijven staan nu dagelijks in de file. Er liggen plannen om het aantal arbeidsplaatsen op het mediapark uit te breiden van vijf- naar tienduizend.

De kosten van de bouw van de tunnel bedragen minimaal vierhonderd miljoen gulden en zouden behalve door de gemeente moeten worden opgebracht door provincie en rijk.

Volgens wethouder Jan Nagel (Leefbaar Hilversum) ,,zou het een ramp zijn als Hilversum de functie van mediastad verliest''. De partij van Nagel trad onlangs toe tot het college. Dat viel eerder dit jaar uiteen na onenigheid over de aanleg van een busbaan. Nagel is behalve wethouder in Hilverum ook voorzitter van de zondag opgerichte partij Leefbaar Nederland.

Het ontwerp van bureau HSW gaat uit van een geboorde tunnel met een enkele buis met twee verdiepingen onder het natuurgebied De Witte Bergen bij de A1 naar de buitenring van de stad, plus een aftakking die leidt naar het mediapark. Het ontwerp voor de tunnelvariant werd in februari dit jaar gepresenteerd door oud-minister Tjerk Westerterp. Hij opperde toen dat de kosten zouden kunnen worden terugverdiend door tol te heffen. Daarover is volgens Nagel echter nog niets zeker.

De tunnel is volgens Nagel de meest duurzame oplossing, met de minste nadelen voor de natuur en het grootste draagvlak onder de bevolking. Nagel: ,,Het is een dure variant, maar de situatie rond het mediapark is buitengewoon ernstig. Vroeger had je om televisie te maken een studio nodig, tegenwoordig kun je een veehal huren en er een reportagetrein naast zetten. Deze ontwikkelingen zijn zo bedreigend voor Hilversum en voor alle bedrijven die van het mediapark profiteren dat we behoefte hebben aan een variant die over dertig tot vijftig jaar ook nog werkt'', aldus Nagel. In Hilversum is dertig procent van de werkgelegenheid afhankelijk van mediabedrijven.