Britse reisgigant gaat Nederlandse markt op

Bij Sunrise zijn ze nog steeds in de wolken. Volgens commercieel directeur Dirk Braam van het bedrijf kwam de belangstelling van het Britse First Choice, de op vier na grootste reisorganisatie van Europa, als een grote verrassing. Afgelopen februari liet de Britse reisgigant weten wel geïnteresseerd te zijn in een overname van Sunrise.

Een vergelijking van beide bedrijven levert een aardig contrast op. De Engelse reisorganisatie First Choice, genoteerd aan de beurs van Londen en eigenaar van de vliegmaatschappij Air2000 met 27 toestellen, is marktleider in Europa op het gebied van reizen naar Noord-Afrika en het oostelijk deel van de Middellandse zee-gebied. Ook Sunrise heeft zich toegelegd op deze zonbestemmingen, maar daar houdt de vergelijking tussen deze bedrijven in de toeristenbranche op.

First Choice heeft een jaaromzet van bijna 90 miljoen pond (320 miljoen gulden), de jaaromzet van Sunrise bedraagt zo'n 25 miljoen gulden per jaar. First Choice vervoerde vorig jaar ongeveer vijf miljoen vakantiegangers, Sunrise had in 2000 ongeveer 30.000 reisklanten.

De Britten zijn vooral geïnteresseerd in het reisproduct `Kidsworld', waarmee Sunrise vorig jaar op de markt kwam. De speciale vakanties voor gezinnen bleken een succes.

,,Geweldig'', zegt directeur Braam van Sunrise. ,,Sunrise kan door de overname makkelijker nieuwe reizen organiseren. De infrastructuur van First Choice ligt er al.'' Het overnamebedrag willen de bedrijven overigens niet bekendmaken.