Wielklem en toerisme gaan goed samen

De VVD in Amsterdam wil af van de wielklem. `Die is slecht voor het toerisme'. Maar de toerist blijkt juist goed geïnformeerd.

De Fransman die nóg niet weet dat hij in Amsterdam een wielklem krijgt als hij niet voor zijn parkeerplaats betaalt, leest geen kranten, komt op de bonnefooi en wil misbruik maken van zijn toerist-zijn. Ghislaine Rosenmöller, werkzaam voor het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) in Parijs, is daar duidelijk over. De gele klem zou de Franse automobilist niet uit Amsterdam mogen houden.

Niettemin werpt de VVD-fractie in de hoofdstedelijke gemeenteraad zich op als pleitbezorger van het toerisme en tegenstander van de klem. De wielklem jaagt toeristen weg en moet verdwijnen uit Amsterdam, stellen de liberalen. Ze noemen de klem, tien jaar geleden ingevoerd om automobilisten tot betaling van hun parkeerplaats te dwingen, niet meer van deze tijd. Een geldboete is net zo effectief en een stuk klantvriendelijker. Bovendien zijn veel toeristen niet bekend met het systeem, aldus VVD-raadslid Ton Hooijmakers.

Enkele stadsdelen hebben de wielklem inmiddels aan de kant gezet. Na Westerpark en Zuideramstel is nu stadsdeel Zeeburg sinds enkele weken wielklemvrij. Oud-Zuid overweegt zich dit najaar te beperken tot boetes voor foutparkeerders en wanbetalers. Niet zozeer om toeristen te sparen – die concentreren zich in het centrum – maar omdat ze de klem te agressief vinden en 95 procent van de automobilisten keurig zijn parkeergeld betaalt. Het kan de stad nog een aardige besparing opleveren. ,,Het is goedkoper controleurs in te zetten'', zegt Arthur Zielhorst van Stadstoezicht. ,,Het scheelt ongeveer 20 tot 25 gulden per uur.''

Onduidelijk is of de VVD in staat is de wielklem uit de hele stad te weren. Als het aan de PvdA-fractie ligt, verdwijnt de klem voorlopig niet uit de binnenstad. ,,De verkeersdrukte is daar te groot'', aldus PvdA-raadslid Egbert de Vries.

En dat zou dan betekenen dat de dreiging voor de vele toeristen in het centrum onverminderd aanhoudt. Stadstoezicht relativeert: buitenlanders krijgen verhoudingsgewijs even vaak een wielklem als Nederlandse automobilisten.

Zes, zeven jaar geleden, zegt Rosenmöller, kreeg de Parijse vestiging van het Nederlands bureau voor Toerisme heel veel klachten van Fransen over het Amsterdamse parkeerbeheer. De laatste jaren is dat veel minder. ,,Het is echt onzin om te denken dat mensen niet zijn voorgelicht. Al jaren verspreiden wij folders en brochures. En het staat in iedere reisgids dat je beter met het openbaar vervoer naar Amsterdam kunt gaan.''

Marlien Meijer, collega van Rosenmöller in Londen, krijgt bijna geen klachten van Britse toeristen over wielklemmen in Amsterdam. ,,In Engeland werken ze ook met wielklemmen, dus dat zijn de Britten gewend.''

Stefan Swertz van het NBT in Keulen vertelt dat áls Duitsers klagen, zij dat doen omdat je zo snel een klem krijgt in Amsterdam en het zo lang duurt voor die is verwijderd.