Wie is waar

In de Londense City is het bijna aan de orde van de dag, in Nederland komt het sporadisch voor: de overstap van complete teams naar de aartsrivaal. Per 1 augustus vertrekken vijf private bankers van MeesPierson (Fortis) naar de Nederlandse vestiging van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch. Het gaat om Rob van Eck, Tom Jongbloed, Pieter Moll, alledrie senior managers, en Pieter Klinkert en Jeroen Knol, beiden junioren. Ze vormen bij Merrill Lynch een nieuw team dat rijke particulieren helpt met het beheer van hun vermogen. Volgens Rob van Eck, die het team gaat leiden, heeft er geen klantjepik plaats. ,,Het gebeurt bij zo'n overstap dat cliënten hun persoonlijke beleggingsadviseur willen behouden en dus meeverhuizen. Dat is bij ons niet het geval'', zo verzekert Van Eck. De reden van de oversteek weigert hij aan te geven. Maar dat de salariëring van de vijf een flinke opkikker krijgt, laat zich raden.

De uitstroom van partners in de advocatuur is nog niet tot stilstand gekomen. Bernard Hanotiau, maat en naamgever van het Utrechtse advocatenkantoor CMS Derks Starr Busmann Hanotiau, vertrekt om samen met Albert-Jan van den Berg, tot voor kort partner bij de Nederlandse vestiging van het gerenommeerde Britse Freshfields, een arbitrage-boutique op te zetten in Brussel. Met name Van den Berg en in iets mindere mate de Belg Hanotiau worden in de advocatuur gezien als de absolute top op het terrein van conflictbemiddeling. Beide partners stappen op omdat zij lang niet elke zaak konden aanpakken binnen hun eigen kantoor wegens belangenconflicten – het kantoor verdedigt een van de partijen. Met de nieuwe boutique, die op 1 september de deuren opent, moet dat probleem verleden tijd zijn. Uiteraard verdwijnt de naam Hanotiau van de Utrechtse gevel.

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing (gesponsord door vier bedrijven) aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en consultant, is ,,gecharmeerd''. Hij is gevraagd door een van de bekendste marketeers ter wereld, Don Peppers, om toe te treden tot de Peppers & Rogers Group (PRG). Molenaar zal het one to one marketing-concept in Europa verbreiden. Dat draait om de `persoonlijke' relatie met de klant door e-mail, internet of databestanden. Maar Molenaar zal ook zijn eigen concepten uitdragen, voegt hij eraan toe. Hij hoopt de Amerikaanse e-marketingprincipes te doorgronden, want Europese bedrijven, zegt hij, zijn steeds weer het wiel aan het uitvinden. Europa is op marketinggebied ,,te afstandelijk''. Anderzijds: ,,Als seksclubs ongevraagd SMS-berichten rondsturen, is dat snel bekend. In Europa moet je geen ongevraagde berichten rondsturen, dat vinden wij niet leuk.''

De civiel ingenieur Gert Jan Woudenberg is de nieuwe bestuursvoorzitter van het relatief onbekende maar grote bouw- en installatiebedrijf TBI. De Rotterdamse firma behaalde het afgelopen jaar met ruim 10.000 mensen een omzet van 3,5 miljard gulden. TBI (Technische installatie, Bouw, Industrie), voortgekomen uit het bezweken Ogem, is volledig in handen van de Stichting TBI Fonds, dat Rijksmonumenten subsidieert. Woudenberg, die al 17 jaar bij TBI werkt, moet het concern ,,voorzichtig'' laten groeien.