Trendy autootje als sandwichbord

Een leenauto als rijdende reclamezuil: een slim idee dat zelf al reclame genereert, vindt de trotse bedenker ervan. Parijs heeft de start ervan, Amsterdam komt ook aan de beurt.

Het idee is `smart', vinden ze zelf ook, bij Visual Expos, en ,,zoals zo vaak met zulke vondsten: kinderlijk eenvoudig''. Zes miljard of zelfs meer mensen lopen er rond op deze planeet, zegt Samuel Amar, verantwoordelijk voor de pr van het bedrijf, maar er is maar één, namelijk zijn baas Patrick Chemoul, die er op gekomen is. Niet zuinig met oneliners analyseert hij bovendien professioneel: ,,We hoeven ons niet zelf te verkopen, we láten ons verkopen. Door de media, die ons allemaal weten te vinden, omdat we zo tot de verbeelding spreken.'' Prompt draait hij zijn flatscreen in de richting van zijn bezoeker en tracteert hem op het reportagetje dat het acht uur-journaal van France 2 onlangs uitzond over Visual Expos. ,,Goud natuurlijk'', zegt Amar.

Het ei van Columbus is een vlootje van vijftig Smarts, het oorspronkelijk door horlogefabrikant Swatch op de markt gebrachte en later door Mercedes opgekochte, kekke stadsautootje. Ze kosten tegen de twintigduizend gulden per stuk, maar Visual Expos biedt ze onder de naam Libertydrive gratis aan. Op de webpagina van het bedrijf (www.libertydrive.com) kunnen kandidaten zich aanmelden. Er zijn, dankzij bij voorbeeld France 2, inmiddels tienduizend gegadigden, een reservoir waaruit Libertydrive dank zij speciale selectie-software in een mum van tijd vlotte jongelui – en vooral: de alleenstaande dames onder hen – van tussen de twintig en de dertig jaar vist. ,,Die bewegen'', zegt Amar. ,,Die meiden gaan uit 's avonds, doen boodschappen met de Smart, karren hierheen en daarheen. Ideale groep voor het realiseren van onze doelstellingen.''

Die doelstellingen zijn niet het behagen en in de watten leggen van jonge vrouwen, maar het nakomen van met adverteerders afgesloten contracten. De Smart wordt, op benzine en verzekering na, gratis ter beschikking gesteld, omdat Libertydrive er een `sandwich-auto' van maakt, een rijdend reclamezuiltje. Bedrijven die volgens Amar ,,een trendy sfeertje'' willen uitstralen, en niet op een vieze bus of een duffe taxi willen prijken, staan inmiddels in de rij. Er zijn 750 aanmeldingen, van een kruidenier tot een gigant als L'Oréal. Libertydrive biedt twee mogelijkheden: gedeeltelijke en gehele ,,covering'' van het autootje. Op dit moment zijn van de hele vloot Smarts alleen de beide portieren en de achterzijde voorzien van reclame.

De vloot wordt steeds voor één merk ingezet, minimaal een maand, maximaal drie maanden. De chauffeurs moeten volgens het contract minimaal zevenhonderd kilometer (landelijk gemiddelde duizend kilometer) per maand rijden, in Parijs, waar zij moeten wonen en werken. Liefst in de buurt van de grote boulevards. Volgens Amar kunnen onder die voorwaarden bij een totaal kilometrage van 35.000 per maand acht miljoen mensen de reclame opmerken. Kosten: eerste maand 330.000 gulden, volgende maand 220.000 gulden, aanbrengen van de reclame een film die onder verhitting wordt aangebracht is daarbij inbegrepen. De bedrijven moeten zelf de film maken.

De verplichtingen die tegenover het gratis krijgen van een Smart staan, blijken nauwelijks bezwaarlijk. Er is minimaal één verplichte bijeenkomst per maand, waarbij de teller wordt gecontroleerd. Wie het quotum van zevenhonderd kilometer niet gehaald heeft, moet voor die maand zelf de leaseprijs van de Smart (330 gulden) betalen. De adverteerder krijgt een proportioneel deel terug. Ook moeten chauffeurs bereid zijn extra hun opwachting te maken, als de adverteerder de hele vloot voor een evenement bij elkaar wil brengen (kosten hiervan: 25.000 gulden).

Smartrijdster Stéphanie die toevallig het kantoortje van Libertydrive (zeven werknemers) aan de Rue Beaubourg komt binnenlopen, vertelt dat ze even geen geld voor een eigen auto had en dit een uitkomst was. Volgens haar neemt de maandelijkse bijeenkomst niet meer dan twee uur in beslag; aardig vindt ze de clubgeest, die er ook op de weg is, als de Smarts elkaar tegenkomen.

Het idee van Patrick Chemoul is niet beschermd, er zijn aanwijzingen dat er kapers op de kust liggen. Libertydrive wil zo snel mogelijk beginnen in Londen, Amsterdam, Berlijn en Barcelona. Voor het eind van het jaar moeten er in Parijs overigens zes vloten rondrijden, zodat zes adverteerders tegelijk kunnen worden bediend.