KLM bereikt akkoord met Malaysian

KLM gaat een samenwerkingsverband aan met de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië, Malaysian Airline System (MAS). Dit zeggen bronnen die goed op de hoogte zijn van de onderhandelingen.

Volgens deze bronnen zullen beide partijen zaterdag een samenwerkingsovereenkomst sluiten in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Door de samenwerking vergroten beide maatschappijen hun netwerk aan bestemmingen en kan KLM de Aziatische en Australische markten beter bedienen.

Malaysian en KLM werken al samen op een aantal vluchten in de vorm van het zogenoemde codesharing. Dagelijkse vluchten van Amsterdam naar Kuala Lumpur en terug worden zo samen aangeboden. Verder delen MAS en KLM de 75 bestaande wekelijkse KLM-vluchten op verschillende Scandinavische bestemmingen en de 55 oorspronkelijke MAS-vluchten naar zeven steden in Australië en Nieuw Zeeland.

Met de overeenkomst zal het aantal gemeenschappelijke vluchten sterk worden uitgebreid. Ook willen MAS en KLM hun twee dienstregelingen op elkaar afstemmen en samen promoties aanbieden. Op termijn zou mogelijk ook een gezamenlijk prijsbeleid kunnen worden gevoerd. Een fusie sluiten beide partijen uit.

Voor KLM was MAS de enig overgebleven Aziatische kandidaat om mee samen te werken. De overige grote luchtvaartmaatschappijen in Azië, zoals Thai Airways, Singapore Airlines en Cathay Pacific, zijn `vergeven' omdat ze deel uitmaken van wereldwijde allianties waartoe KLM niet behoort. Azië en Australië gelden voor KLM als lucratieve regio's. Om die markten aan te boren, werd naar een partner in Azië gezocht.

Hoewel het product dat MAS aanbiedt van een vergelijkbare kwaliteit is als van KLM, zit het Maleisische staatsbedrijf in grote financiële problemen. De verwachting is dat de maatschappij dit jaar ruim één miljard Maleisische ringgit (600 miljoen gulden) verlies zal maken.

De nieuwe baas van MAS, Mohamad Nor Mohamad Yusof, heeft een grootscheepse reorganisatie aangekondigd bij het staatsbedrijf, waarbij vooral in de brede top van de organisatie zal worden gesneden.

De thuishaven van MAS is het vrijwel nieuwe Kuala Lumpur International Airport (KLIA) en wordt gezien als een van de beste vliegvelden van Azië. Niettemin maakt ook dit onderbenutte knooppunt verlies en kondigt de ene na de andere luchtvaartmaatschappij aan niet langer op KLIA te vliegen.

Naar verluidt zou KLM het moderne vliegveld echter als een Aziatisch knooppunt willen gaan gebruiken. De Maleisiërs op hun beurt zouden interesse hebben in Schiphol als Europees knooppunt. De luchthaven Schiphol heeft ook interesse in KLIA, mogelijk voor een deelname van 30 procent in de onderneming, zo meldde volgens het ANP vandaag de Maleisische krant The Star. De Maleisische regering heeft een meerderheidsbelang in KLIA.