Financiële website voor vrouwen

Gaan vrouwen anders om met leningen en verzekeringen dan mannen? Rabobank denkt van wel. ,,Vrouwen voelen zich vaak minder vertrouwd met geldzaken, terwijl ze een grote rol spelen bij het nemen van financiële beslissingen'', zegt J. van Nuenen, lid van de hoofddirectie van Rabobank Nederland.

Om die reden heeft Rabobank Nederland samen met VrouwOnline.nl twee tot drie miljoen gulden gestoken in een financiële internetpagina voor vrouwen, de eerste in Nederland. GeldOnline is er volgens Rabobank in eerste instantie voor financieel advies. De vrouwelijke bezoeker kan er terecht voor raad over de aankoop van een huis, het starten van een eigen bedrijf of over de oudedagvoorziening. En uiteraard kan de bezoeker via internet een lening of verzekering afsluiten.

,,De lezeressen van VrouwOnline hebben behoefte aan laagdrempelige informatie over financiële onderwerpen'', aldus Robert Ranzijn tijdens de presentatie van de nieuwe website gisteren. Ranzijn is algemeen directeur van de Ilse Media Groep, de internetuitgever van VNU Tijdschriften waar VrouwOnline (500.000 bezoekers per maand) deel van uitmaakt. Volgens Van Nuenen blijkt uit een half jaar oud onderzoek van NIPO Consult, dat ,,als vrouwen het internet raadplegen, ze gericht op zoek gaan naar informatie en niet, zoals mannen, het hele web afsurfen.''

De introductie van GeldOnline past in de strategie van Rabobank voor de financiële dienstverlening via internet, waarvan de ontwikkeling zo'n 300 miljoen gulden mag kosten. Rabobank hoopt voor het einde van het jaar nóg vijftien klantspecifieke geldsites te openen, onder meer voor studenten, landbouwbedrijven, bouwers en het midden- en kleinbedrijf. Volgens M. Cootjans, die verantwoordelijk is voor de `virtuele Rabobank', zijn de sites in eerste instantie bedoeld om inzicht te krijgen in het klantengedrag. Cootjans zegt: ,,De verkoop van financiële producten op de sites levert natuurlijk geld op. Maar als we alleen quitte spelen, hebben we in elk geval kunnen leren van de klant.''