Bagagesysteem Schiphol pas na zomer in gebruik

Luchtvaartmaatschappij KLM neemt pas na de zomerpiek, op 1 oktober, het nieuwe bagagesysteem op Schiphol in gebruik. De ingebruikname was gepland voor maart. Twee tijdelijke extra bagagebanden met een totale capaciteit van 1.500 koffers per uur moeten tot die tijd het werk doen.

KLM verwacht tijdens de drukke zomermaanden nu 6.500 koffers per uur te kunnen verwerken. Vorig jaar, een rampzalig jaar voor KLM wat betreft de bagage-afhandeling, had het bagagesysteem een capaciteit van 4.500 koffers per uur. In de piekmaanden juni en juli kwam maar liefst twaalf procent van de passagiers zonder koffer op zijn bestemming aan. De totale schade die het haperende bagagesysteem opleverde, bedroeg voor KLM vorig jaar honderd miljoen gulden.

Daarbij inbegrepen rekent de maatschappij bijvoorbeeld de kosten van de nasturing van de koffers en het inzetten van extra medewerkers. KLM dreigde Schiphol vorig jaar met een schadeclaim van 26 miljoen gulden.

Beide bedrijven hebben nu afgesproken de kosten die de koffervertragingen met zich meebrengen te delen. Schiphol draait op voor de infrastructurele kosten: de twee extra kofferbanden die de drukte deze zomer mee op moeten vangen. KLM zet 240 extra bagageafhandelaars in. Daarbij inbegrepen zijn 60 medewerkers die KLM uit de Verenigde Staten laat overkomen, van partner Northwest Airlines.

,,KLM was vorige zomer op het gebied van bagage-afhandeling de slechtste in Europa'', geeft Ad Rutten toe. Rutten is als hoofd ground services mede verantwoordelijk voor de bagage-afhandeling op de luchthaven. Het streven voor deze zomer ligt op drie à vier procent.

De uitbouw van het nieuwe bagagesysteem aan de D-pier kostte Schiphol zo'n 104 miljoen gulden. Dat het systeem met de razendsnelle bagagekarretjes pas in oktober kan worden gebruikt, is een grote tegenvaller. Rutten: ,,We hebben door de vertraging enkele miljoenen guldens schade opgelopen.''

KLM verklaart de vertraging doordat de software van het afhandelingssysteem niet goed functioneerde. Aanpassingen waren nodig en dat vergde tijd. Een woordvoerster van Schiphol verklaart dat het automatische afhandelingssysteem van de bagage (BAS) nu extra getest wordt. ,,We willen geen enkel risico lopen deze zomer'', aldus Schiphol.

Vanaf oktober moet Schiphol 8.700 koffers per uur kunnen verwerken.