Sony pakt nu bankwereld aan

Sony, sinds jaar en dag succesvol in elektronica, heeft zich op het bankierspad begeven met een internetbank. De bank heeft direct een voor Japanse banken hoge rating gekregen.

Met enige startproblemen wegens de overweldigende aandacht is gisteren in Japan het nieuwste project van elektronicagigant Sony begonnen: een bank. Het high-tech-imago van Sony indachtig bestaat de bank (http://moneykit.net) alleen op internet, maar juist daar werd de grote populariteit van het merk het bedrijf gisteren te veel. In het eerste uur werd de site door 13.570 hits getroffen, terwijl de capaciteit was berekend op hooguit 4.900 hits. Een groot aantal mensen wist geen toegang te krijgen tot Moneykit.net. De inzet van meer computercapaciteit verhielp in de loop van de middag het probleem. Vandaag rond het middaguur had Sony Bank elfduizend aanvragen voor een rekening binnen.

De bank is onderdeel van de Sony-strategie om rond het internet de eigen klanten geheel aan zich te binden. Groot geworden met consumentenelektronica als transistorradio's, walkmans en televisietoestellen, heeft het bedrijf in de jaren negentig de focus verlegd. Het betrad markten waar anderen heersten. Ten eerste de vermaakindustrie, film en muziek. Vervolgens spel- en personal computers. Bij de spelcomputers is Sony met Playstation in korte tijd overheersend geworden. Met spel- of gewone computer kan de consument via internet, vooral als verbindingen eenmaal sneller worden, de gewenste spelletjes spelen, muziek of film binnenhalen of andere Sony-producten kopen. Betaling of krediet kan vanaf gisteren via de eigen Sony Bank.

De nieuwe bank is deel van een nieuwe, groeiende dreiging voor Japans oude banken, die al jaren zuchten onder grote hoeveelheden oninbare leningen. In vroeger jaren stond de sector onder sterk toezicht en bescherming van de overheid. Sinds kort zijn er nieuwe namen op de markt die de druk op oude banken doen groeien om iets aan hun problemen te doen.

In oktober startte de eerste internetbank, Japan Netbank, die inmiddels 240.000 rekeninghouders heeft. Sony hoopt op 600.000 rekeninghouders in vijf jaar tijd met tegoeden van totaal 1 biljoen yen (22 miljard gulden). Afgelopen maand startte ook de nieuwe IY Bank van warenhuisketen Ito-Yokado die veel klanten hoopt te trekken via het plaatsen van pinautomaten in de eigen gemakswinkels, die 24 uur per dag open zijn en veel kant- en klaarartikelen verkopen. Vierentwintig uur geld opnemen is nog steeds onmogelijk bij de oude Japanse banken, die nu aan alle kanten qua dienstverlening gepasseerd worden.

Door hun slepende problemen beginnen Japanse banken ook op een andere manier klanten te verliezen. Sony leent hoofdzakelijk alleen nog van banken waarvan de kredietwaardigheid door het bureau Moody's als A of B wordt ingeschaald. Geen enkele Japanse bank (behalve de centrale kas van de agrarische coöperaties, de Norinchukin Bank) heeft nog een dergelijke kredietwaardigheid. Sony Bank daarentegen is door Moody's op Aa3 ingeschaald.