Max Havelaar mikt op bedrijven

De stichting Max Havelaar, die keurmerken verstrekt voor koffie waarvoor een `eerlijke' prijs aan derdewereldboeren is betaald, vraagt de 500 grootste Nederlandse ondernemingen volgende week in een brief om over te stappen op Max Havelaar-koffie. Max Havelaar speelt in op de vele pleidooien van bedrijven voor `ethisch ondernemerschap'.

Max Havelaar-koffie wordt ingekocht in derdewereldlanden. De boeren krijgen een vaste prijs voor de koffie (110 dollar voor 100 Engelse ponden Robusta) die momenteel ver boven de wereldprijs (30 dollar voor 100 Engelse ponden Robusta) staat. De consument betaalt 20 procent meer voor een pak Max Havelaar-koffie dan voor gewone koffie om die vaste prijs voor boeren te garanderen. ,,We hopen dat werknemers in aanraking komen met Max Havelaar en het thuis ook gaan drinken'', zegt de directeur Stephan Peijnenburg.

Pikant is dat voedingsconcerns Unilever, SaraLee/Douwe Egberts en Nestlé momenteel veel investeren in verovering van de `werkplek' als afzetgebied voor koffie, thee en kant en klare soep (Cup-A-Soup).

Slechts twee procent van de Nederlandse koffiedrinkers drinkt altijd Max Havelaar-koffie. Max Havelaar zet jaarlijks 80 miljoen gulden om met koffie, thee, honing, sinaasappelsap, suiker, bananen en cacao. De Tweede Kamer drinkt Max Havelaar-koffie. Ook het ministerie van VROM, van oud-minister van Ontwikkelingssamenwerking Jan Pronk, koos anderhalf jaar geleden voor Douwe Egberts-koffie en geen Max Havelaar. Volgens Peijnenburg zijn werkgevers bang dat de koffie het personeel niet zal smaken.

WERELDWINKEL: pagina 17