De slechte timing van uitgever VNU

VNU maakt het zichzelf niet gemakkelijk. De Nederlandse uitgever verkoopt een deel van zijn belangen om de vorig jaar beklonken overname voor 2,3 miljard dollar van ACNielsen te kunnen bekostigen. Maar het concern stoot de verkeerde belangen af. Als de berichten kloppen dat de Amerikaanse mediagigant Hearst een bod van 1,2 miljard euro zal uitbrengen op de 150 titels van VNU's publiekstijdschriften, komt dat neer op net iets meer dan achtmaal de winst – ofwel zo'n dertig procent minder dan VNU aanvankelijk verwacht had. Het Britse beleggingsfonds 3i zou de educatieve uitgeverij van VNU voor een prikje willen overnemen – voor ongeveer 180 miljoen euro, ofwel 9,5 maal de winst over dit jaar. De Nederlandse uitgever moet in plaats daarvan overwegen zijn Gouden Gids-divisie te verkopen.

De verkoop door British Telecom van Yell illustreert hoe graag beleggingsfondsen dit soort divisies met hun hoge winstmarges en gestage inkomstenstromen overnemen. Als VNU zijn Gouden Gids-divisie afstoot, kan het zo'n 2 à 3 miljard euro binnenhalen. Hoewel het bedrijf beweert dat deze divisie een integraal onderdeel van zijn activiteiten blijft, geeft het toe dat er geen sprake is van synergieën met zijn andere divisies. Het wil gewoon aan de Gouden Gidsen vasthouden omdat ze geld opbrengen. VNU moet nog maar eens goed nadenken.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld

    • Joy Tadaki